Rabu, 15 April 2009

Hari Cerpen Melayu

Tanggal 10 April 2009 lalu, saya diundang mendengar pelancaran laman web dan hari cerpen Melayu di FSKK. Tempat lama lagi kan dikenang inikan pula tempat menimba ilmu. Banyak yang sudah berubah. Yah! Saya terkesima gitu...Saya ingin mengucapkan TAHNIAH atas usaha gigih mahasiswa SKMM1043 dan SKMM6053 yang selamat menjayakan Hari Cerpen Melayu tersebut. Maka mungkin akan lahir ramai cerpenis Melayu alaf baru di bawah asuhan Dr. Mawar Shafie. Beliau begitu gigih melestarikan cita-citanya untuk melahirkan ramai bakat-bakat baru. Biar saya sudah lama agak malas menulis cerpen...namun beliau tetap menginginkan idea yang lahir sebagai wadah cerpen. Namun bila agaknya saya akan mula bergerak kembali...menulis cerpen. Mungkin saya agak kecewa kerana apabila saya menghantar cerpen ke media cetak, cerpen tersebut 'dibakulsampahkan' saja oleh sang editor. Mungkin cerpen saya tidak bermutu, jadi saya menerawang ke cabang lain...menulis ulasan buku dan terkini saya menulis belasungkawa untuk Pak Arena di Dewan Sastera (April). Rasa berbunga amat kerana dapat tahniah dari Dr. Mawar kerana karya tersebut tembus di sana. Lantas terus saya cari majalah tersebut di kedai buku.

Pada hari cerpen Melayu itu sempat Dr. Misran lancarkan laman sawang yang dihasilkan oleh pelajar Dr. Mawar dan En Che Lah. Saya juga telah lama tidak berjumpa dengan Encik Nazri. Nampaknya mereka masih mengenali saya biar kita jauh berbeza. Sempat mendengar kembara cerpen SM Zakir dan paling saya suka jua merasa keenakan... pulut kuning (dengan rendang ayam) yang dipotong sewaktu acara pelancaran laman sawang. Enak sekali! Seakan-akan simbolik Melayu tulen gitu. Bagusnya idea...pulut kuning ditutup dengan tudung saji. Macam di dapur kita. Apa-apa pun tahniah. Suatu hari nanti cerpen saya pasti menyusul jua Dr. Mawar...saya tidak akan mengecewakan sifu saya.

Tiada ulasan: