Rabu, 25 November 2009

Kehilangan

Pada pertengahan November 2009 (hari Ahad - 6/11/09) yang lalu aku telah kehilangan satu-satunya bapa saudara sebelah abahku. Pak Ngah Leman telah pergi buat selama-lamanya meninggalkan kami. Beliau adalah bapa saudaraku yang rupanya mirip-mirip aruah abahku. Kalau ke rumahnya aku pasti akan mengambil fotonya...kerana teringat akan rupa abahku. Saat itu beliau sudah pun sakit-sakit tua. Tidak boleh berjalan dan baring sahaja di katil. Namun, masih kuat ingatannya kepada anak-anak saudara semua.

Kami pulang bersama-sama dengan sebuah kereta - adik-adikku yang tinggal di Kuala Lumpur mahu mengikut aku pulang. Sempat sampai di Tangkak lebih kurang jam 6.00 petang. Saat di kampung, kami tinggal berjiran dan berkongsi atas sekeping tanah yang agak luas - kepunyaan aruah abah dan aruah Pak Ngah. Sarat dengan pokok buah-buahan yang pelbagai.

Saat sampai ke rumah Pak Ngah, jenazahnya sedang hendak disembahyangkan. Beliau pergi buat selama-lamanya kira-kira jam 12.00 tengah hari. Namun hanya dimaklumkan kepada kami di Kuala Lumpur sekitar jam 3.00 petang. Atas semangat yang kuat untuk pulang akhirnya dalam renyai hujan lebat, adik lelakiku yang memandu keretaku menuju ke kampung. Kebetulan pula ketika itu suamiku berada di Langkawi dan mujur juga aku tidak mengikut ke sana. Kalau tidak aku jua akan terlepas peluang untuk menziarahi satu-satunya bapa saudaraku yang ini. Saat aku menjengoknya ketika hari raya puasa yang lalu, umurnya dianggarkan lebih kurang 103 tahun. Sudah tua benar. Namun masih merenung kami yang datang secara berkonvoi. Kami juga bergilir-gilir menghulurkan duit raya untuknya. Biar kami tidak tahu itu adalah kali terakhir bertemu, tapi kami semua puas hati dalam pertemuan terakhir tersebut. Aruah bapaku pun ketika meninggal dulu sudah berumur 80 tahun lebih.

Untungnya aruah, jenazahnya sempat dijunjung buat kali terakhir oleh anak, cucu juga tidak ketinggalan cucu menantunya. Beruntungnya punya 13 orang anak...Al-Fatihah.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Innalillahiwainnailaihirojiuun. setiap yang hidup pasti akan mati. itu janji Tuhan yang kita harus sedar.

teratai berkata...

sale, ya begitulah lumrahnya...