Isnin, 23 November 2009

...rupa-rupanya cuti sekolah sudah bermula

Sudah dua hari jalan menuju ke kampus Bangi agak lenggang - rupa-rupanya cuti sekolah sudahpun bermula. Aku tidak punya anak-anak yang bersekolah rendah mahupun menengah. Jadi, aku tidak tahu musim cuti sekolah. Anak-anakku sibuk di kampus - aku cuma tahu mereka akan bercuti apabila menerima kiriman sms ataupun panggilan telefon - akan menghadapi peperiksaan ataupun jika meminta untuk ditempahkan tiket kapalterbang. Biasanya mereka begitu... Yah! Kami sibuk dengan dunia masing-masing....namun jiwa dan hati nurani tetap bersatu dalam ingatan.

Kini, lorong-lorong sunyi sahaja. Anak-anak jiranku yang ramah biasanya akan memanggil-manggil aku ketika aku pulang dari kantor - saat aku membuka pintu pagar - anak-anak kecil ini cukup baik hati menegurku. Kadang kala sewaktu dalam perjalanan menuju ke sekolah pun mereka akan melambaikan tangan biarpun ketika itu aku sedang berada di dalam kenderaan. Dalam sibuk bermain-main sesama sendiri masih sudi untuk menegur dan memanggil aku yang setua ini. Mereka amat berbudi bahasa. Sekarang ni rupa-rupanya semua orang pakat-pakat bercuti. Rakan-rakan sekantor pun bercuti. Apatah lagi bersambung dengan hari raya haji.

Aku malas untuk bercuti kerana pada minggu hadapan aku akan ke Johor untuk bercuti.

Lalu, minggu ini aku menghabiskan masa membaca Dewan Sastera, buku-buku sastera dan lain-lain kerana aku bercadang untuk membuat kajian kedoktoranku mengenai sastera. Jiwaku lebih terarah ke situ jika dibandingkan dengan pengajian bahasa Melayu. Dalam masa yang sama aku harus menguatkan tatabahasa Melayu dengan jitu. Aku harap dan sesungguhnya aku berdoa agar boleh melalui ruang ini dengan tenang....

3 ulasan:

Unknown berkata...

sebagai cabaran, apa kata musim cuti ini, kak saadah habiskan pembacaan semua karya sasterawan negara dr. anwar ridhwan..? boleh? hahaha

teratai berkata...

Wah....cabar mencabar pulak

Nurul Nadia berkata...

amboi.. bila pergi johor? kat sini dh snow dh.. hehe =)