Isnin, 1 Mac 2010

...kenapa saya 'memeram dan menetaskan' manuskrip

Imej Ads By Google
Persoalan penting mengapa saya 'memeram dan menetaskan' manuskrip ada banyak:

Banyak sebab, namun...Antaranya...
-saya dipertemukan dengan pengarang yang 'pendiam'
-saya dipertemukan dengan pengarang yang 'pemalas'
-saya dipertemukan denan pengarang yang 'takut-takut' dengan tindakan saya
-saya dipertemukan dengan pengarang yang acuh tak acuh/tak kisah/buat tak tau apa nak jadi dengan manuskrip yang dihantarnya...hilang tanpa berita...nak terbit terbitlah, tak nak terbit biarlah...kononnya banyak lagi penerbit lain yang setia menanti
-saya sendiri yang malas untuk mempercepatkan penerbitannya
-saya bertemu dengan pengarang yang mengata-gata saya...hisss lambatlah kalau hantar kat Penerbit ni...tak tau apa dia buat, malas agaknya....
-saya sendiri berasa bosan dengan kerenah birokrasi yang wujud di sekeliling kerjaya seharian saya

Mengapa manuskrip terus menjadi buku dengan cepat ditangan...hisss.... hisss...hisss... cepatnya terbit:

-saya dipertemukan dengan pengarang yang tersangatlah rajin yang teramat-amat sangat
-saya mendapat arahan/'titah' yang turun dari langit minta dipercepatkan penerbitannya
-saya sendiri suka dengan manuskrip yang diterima dan hendak mempercepatkan penerbitannya
-saya sendiri 'suka dan jatuh cinta' dengan pengarang yang menghantar manuskrip ke tangan saya dengan ikhlas

...cuma saya lebih bersikap terbuka, boleh dihubungi bila-bila masa...untuk bertanya apa dah jadi dengan manuskrip yang dihantar...jua...hanya akan menjawab persoalan jika tidak menjadi terlalu rahsia...

....untuk orang lain... mungkin lain caranya...mungkin lebih baik daripada saya...maka carilah mereka....kerana mereka adalah yang terbaik daripada saya insan yang malang ini...

...oleh itu, fikir-fikirkanlah, saya juga manusia biasa...ada hati dan perasaan....

...ada perasaan sedih kalau karya/tulisan saya dibakulsampahkan oleh editor di penerbitan lain...karya hilang tanpa sebarang berita...tak bolehkah hantar surat jawapan atau sms mengatakan tidak layak untuk diterbitkan...ahhhhh mungkin terlalu susah....atau tiada masa dan untuk menjawabnya.....aduhhhhhh tolongggggg.........

2 ulasan:

shogunn_general berkata...

emosi je mak ni..

teratai berkata...

shogunn....hehehe...ada bunyi macam emosi ke....kita pun ada lagu jiwa yang tersendiri...begitulah adanya