Rabu, 25 Ogos 2010

...kunjungan 2 dalam 1


Hari Isnin lalu aku dikejutkan oleh staf kedai buku, si zizan...mengatakan buku yang aku sunting telah siap dan telah dihantar di pejabatku...

Aku sungguh gembira kerana agak lama juga untuk menyiapkan buku ini...maklumlah buku ini disiapkan hasil rombakan daripada tesis PhD ke buku...tesis Universiti Malaya ini adalah kepunyaan Dr. Zurinah Hassan...

Akhirnya, setelah agak lama, tolak,bahagi, campur, dharab dan sebagainya....buku ini akhirnya berjaya menjengah pasaran atas nama Unsur Alam dalam Puisi Melayu Moden...harga yang diletakkan adalah RM45.00. Foto depan belakang kulit buku itu diambil oleh boss aku...Prof. K...sangat cantik...aku yang memilih foto itu daripada sekian banyak koleksi fotonya...foto itu juga menjadi ikon terkini di dinding Unit Cetak...wahhhh terharu aku....citarasa aku memang kelasssss.....aku tak tau pun foto itu juga yang boss pilih untuk letak di dinding....

Semalam aku berkesempatan mengunjungi pengarang ini di rumah di Shah Alam...aku memang nak menyerahkannya sendiri naskhah pngarang (10 naskhah) ke tangan beliau...kerana katanya beliau tidak sabar untuk terbang ke Bangi sebaik sahaja aku maklumkan buku tersebut telah siap. Setelah berbincang dengan Aina, aku mengambilnya di kedai buku dan terus ke Shah Alam...

Kembalinya aku ke Bangi, maka dibekalkan oleh suami beliau yang amat peramah dan baik hati dengan betik, mangga masak dan mangga muda yang dijolokkannya ditengah-tengah panas terik sekitar jam 12.30 tengah hari. Aku rasa suami pengarang ni cukup rajin bercucuk tanam sayur-sayuran...keliling rumahnya penuh dengan tanaman segar...Ada lagi dipelawanya daun pandan, daun kunyit, daun kaduk...tapi aku tak mahulah...pasal kat umah aku pun banyak benda-benda itu....terima kasih, terima kasih dan terima kasih...terharu aku.

Lantas aku teringat terus kepada abangku yang berada di Tangkak...bila aku nak balik Bangi, abang yang ku panggil Uda akan merayau-rayau keliling rumahnya menjolokkan pelbagai macam buah untuk aku bawa pulang...paling tidak pun buah kelapa...yang siap diparut dan beberapa biji lagi dibukakan kulitnya...aku cakap tak payah kopek tapi uda tetap mengopeknya...aku cakap kat Bangi harga sebiji kelapa parut RM1.70...pergghhh mahalnya kata abangku...lagi le dia masukkan beberapa biji ke dalam bonet keretaku...macam aku menjual nasi lemak pulak....

Nah...Ada sinar gembira di wajah Dr. Zurinah tika menatap buku tersebut...aku siap minta tanda tangan lagi...dan kami bersembang-sembang dalam pelbagai topik....

Tiada ulasan: