Rabu, 20 Oktober 2010

Penulis Muda Berbakat Besar....

Mereka adalah pelapis kepada ramai penulis veteran yang pergi meninggalkan kita semua. Ada penulis lama yang kini sudah tidak mahu menulis disebabkan faktor kesihatan. Ada yang merajuk sakan dan ada yang cuma mahu membaca dan melihat perkembangan dunia penulisan Tanah Air.

Sewaktu saya menghadiri seminar di UPM baru-baru ini sudah ada bunyi-bunyi cerita tentang keputusan ini, tetapi sebagai pendengar di bawah (duduk di kerusi peserta ketika itu) saya cuma menjadi pendengar sahaja....

Namun setelah guruh dan petir berdentum...maka ingin saya ucapkan kalungan TAHNIAH kepada dua orang penulis muda tersohor masa kini yang baharu sahaja diumumkan oleh DBP sebagai penerima anugerah sastera. S.M Zakir membawa pulang gelaran Penulis Muda MASTERA sementara Zaen Kasturi meraih SEA Write Award. Saya berharap semoga mereka akan terus menulis dan berbakti kepada mereka yang memerlukan buah fikirnya.

Sejujurnya kedua-dua karya penulis ini saya rasakan ada suatu yang amat bagus untuk dijadikan rujukan oleh penulis-penulis muda. Mereka kaya dengan idea yang sentiasa membuak-buak lahir di kertas.... Kalau sembarangan orang malas mahu pun bosan membacanya kerana karyanya agak berat...seberat batu digalas... Untuk SM Zakir ke manalah tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi...tidak mustahil suatu hari nanti beliau akan menjadi pengganti kepada legasi kepengarangan bapanya S. Othman Kelantan (Prof. Dato' Dr. Hashim cukup berbangga dengan S. Othman Kelantan ni).

Tahniah sekali lagi dan selamat maju jaya.

Tiada ulasan: