Ahad, 19 Disember 2010

Interlok

Imej kulit by Google
Dalam sibuk-sibuk dengan urusan harian, saya sempat juga selak-selak akhbar dan mengikuti perkembangan terkini dunia sastera tanah air. Nah! Isu baru diperkatakan...saya tak tahu nak komen apa-apa cuma saya teringat yang saya pernah memiliki buku ini beberapa tahun nan lalu.

Saya membongkar setiap sudut dan almari rumah bagi mencari di mana letaknya Interlok karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Yah! Maklumlah novel ini diasaskan kepada pengalaman hidup SN dan pernah pula memenangi hadiah penghargaan Peraduan Mengarang Novel 10 Tahun Merdeka tahun 1967. Akhirnya saya menemuinya dan ingin sekali lagi membongkar isi kandungannya. Novel cetakan kedua, edisi cetakan tahun 1996 ini saya beli sekitar tahun 1997. Pengarangnya menitipkan sayang "...untuk Saroja yang selalu berhati-hati untuk Patria yang sejak kecil selalu keras hati untuk Tariq yang selalu tersenyum tanpa mengerti."

Saya akan mula membaca kembali kisah keluarga Seman, keluarga Cing Huat dan keluarga Maniam....Interlok...

Tiada ulasan: