Jumaat, 7 Januari 2011

2 Cerita 1 Tarikh

Mungkin kampung mertuaku (...tak boleh sebut nama kampung...) boleh berbangga dengan pelantikan Dato' Kusrin Munawi sebagai Ketua Setiausaha Negeri Selangor...( tahniah dato')..harap dato' boleh berkhidmat dengan baik biarpun banyak cabaran yang terpaksa dihadapi di negeri pembangkang ini...insya-Allah dato' boleh. kami menyokong apa jua yang dato' buat...yang patut-patut le...kan.

Nah! Dalam masa yang sama mungkin masyarakat kampung juga berasa kehilangan orang tersayang dengan kembalinya ke rahmatullah Wak Ajis...(takziah kepada keluarga wak...wak memang orang lama ... rasanya dah hampir tiada seusianya di kampung tersebut (berusia lebih 80 tahun)...lama berkhidmat sebagai ketua kampung... wak meninggal di HKL setelah lama dirawat di wad suamiku... isteri wak pun dah lama meninggal... suamiku anak jati kampung tersebut dengan rela hati ingin membantu merawat wak tetapi ajal dan maut di tangan Tuhan... mungkin setakat itu sahaja yang mampu suamiku bantu keluarga wak.

Mungkin tidak ada siapa yang menjangka perkara ini berlaku di dalam satu masa...satu di istana Selangor (istiadat angkat sumpah dato') dan majlis menyempurnakan jenazah aruah wak Ajis di masjid kampung.

Apa-apa pun aku tabik kat aruah wak yang sanggup datang ke kampungku kira-kira 26 tahun lalu kerana mengiringi aruah mertuaku dan keluarga ipar duaiku bagi majlis pernikahan kami... (so sweet masa tu ....). Yah! Kini abahku dan mertuaku pun dah tiada...maka wajarlah diterima pemergian aruah wak...al-Fatihah.

Tiada ulasan: