Ahad, 16 Januari 2011

Khurafat

Imej by Google
Hujung minggu yang lapang aku berpeluang menonton Khurafat...sebuah filem Shamsul Yusof. Anak muda ini memang berbakat besar dalam bidang pengarahan tetapi untuk berlakon masih nampak kekok-kekok. Suaranya mendatar. Air muka nampak ketat. Paling saya suka watak Sabrina. Sabrina nampak begitu matang, berani dan bagi saya dia boleh menang hadiah terbaik untuk apa-apa kategori perfileman. Aku suka sangat saat dia mengasah-asahkan pisau ditangannya, kemudian mencucuk-cucuk pisau dipehanya. Nampak macam betul. Aku suka juga masa dia menjadi jenazah. Saat dia dimasukkan ke peti sejuk di Bilik Mayat, dikafan, dimandi dan tiba-tiba ada pula di rumah Syamsul. Tapi aku tak suka masa si Syamsul mengangkat Sabrina dari van jenazah. Nampak macam angkat orang hidup. Boleh melayot-layot badan Sabrina tak macam dah mati. Tu, nampak macam tak menjadi.
Lain-lain watak aku suka pada A. Galak. Perggghhh! Mata dia memang menakutkan...suaranya juga menyeramkan. Mariani juga suaranya ada tone turun naik. Orang lama. Lakonannya cukup bagus.
Liyana Jasmay, aku belum nampak lagi kehebatannya jika dibandingkan dengan Fauziah Nawi. Fauziah seperti biasa. Lakonannya masih terkesan dan mengujakan.
Iman pun bagus juga. Ni kalau dibagi pada aruah M. Rajoli mesti lagi menjadi watak ni. Imam ni masih belum terkenal....Apa kata Imam Muda yang bela kambing kat Pahang tu. Dia boleh jadi pelakon. (Aku lupa nama dia...tapi dia ada bakat dan munkin ramai peminat).
Jadi dalam banyak-banyak aku paling suka pada Sabrina Ali....dari watak di Night Club, di rumah sewa, di hospital, di dalam van jenazah hingga di tanah perkuburan.... Syabas kepada Sabrina dan pengarahnya Syamsul.

Tiada ulasan: