Selasa, 12 Februari 2013

Bandar Baru Bangi - Fasa 4

Bandar Baru Bangi:  13 Februari 2013 - Kita kerja, kita dapat gaji. Oleh sebab itu, mana-mana kita nak beli barangan keperluan dapur  itu juga menjadi hak peribadi kita.  Kalau kita membeli belah di pusat membeli belah tidak menjadi masalah rasanya kalau kita mempunyai wang yang banyak.... tetapi kalau kita membeli belah di pasar malam sudah nampak lain... Ada perbezaan di antara membeli belah di pusat membeli belah untuk kedua-dua tempat ini....pendek kata ada kelas-kelas yang tersendiri.  Itu semua bergantung kepada pusat membeli belah yang bagaimana rupanya....Siapa yang datang belanja dan siapa yang menjualnya.

Untuk kes penduduk di Bandar Baru Bangi ini, mereka sudah terbiasa membeli belah di Warta dan Billion.  Dua buah pusat membeli belah ini agak sinonim dengan penduduk asal BBB.  Apa sahaja ada di sini.  Biarpun nampak macam tak ada kelas bila kita membeli di sini tetapi jiwa agak tenang dan senang membeli.  Parking pun tak payah bayar.  Kecuali di Billion ada sekat sana sekat sini.  Saya dah lama tak ke sana sejak ada palang-palang kat bawah tempat parking tu.  Ada pulak yang dikhaskan untuk pegawai-pegawai petugas yang entah datang ke entah tidak ke tempat kerja.  Sudahlah susah nak parking....tempat parking pun terhad.  Saya pulak  malas nak parking kat luar.  Saya lebih suka pergi ke Warta.  Di sini, kita boleh mengambil apa sahaja dan terus pulang.  Fikiran kita perlu fokus kepada apa yang kita nak beli.  Tempatnya kecil tetapi telah mengalami banyak anjakan paradigma yang begitu menakjubkan.  Ada banyak tempat makan.  Itu bagi pencinta makanan segeralah.  Saya beli dan balik masak sendiri.  Ikut mood sayalah.  Malas nak makan-makan kat situ.  Kalau nak makan KFC pun saya bungkus dan bawa balik.  Tetapi sejak akhir-akhir ini saya dah macam terasa loya nak makan KFC.  Ini semua gara-gara saya terlihat sekeping gambar yang dipostkan di wall fb saya.  Agak meloyakan bila saya tenguk foto tersebut.  Tak payahlah saya nak cerita di sini.  Tetapi memang ada kesan kepada saya.  Untuk orang lain saya tak tahu. Terpulanglah.  Bagi saya, janganlah disekat-sekat rezeki orang ni.  Itu saja.

Suatu ketika dahulu, penduduk BBB, tidak kira apa jawatannya sama ada makcik suri rumah, pakcik pencen ke, Profesor ke, Profesor Madya ke, Dr. ke atau pensyarah ke...kerani ke, par ke dengan isteri-isterinya sangat suka membeli sayur-sayur segar di pasar malam dan pasar tani.  Setahu saya, ramai yang dah berpangkat besar sekarang.  Sekarang ni mungkin kerana saya tidak lagi kerap ke pasar malam saya tidak lagi terjumpa dengan orang-orang yang sama.  Dulu mereka ni siap membawa bakul/raga.  Ada satu profesor tu siap pakai terendak lagi....(dah aruah dah)...aruah dato' ni memang suka sangat membeli sayur di pasar malam.  Mungkin pasar malam belakang rumahnya sahaja.  Kemudian pasar malam berpindah randah.  Ada banyak pulak seksyen di BBB ini dan ada banyak pulak hari-harinya.  Jadi sudah tak ada nilai eksklusif lagi.  Ada pasar malam Ahad dan Selasa dekat Shell, pasar malam Rabu dekat Fasa 4 dan lain-lain itu tidak ada dalam minda saya kerana saya tidak tahu.  Dulu fasa malam Ahad dekat dengan Restoran Adam Seafood - dekat depan  rumah YB Adun Bangi Dr. Shafie,.  Saya jalan kaki sahaja masa itu.  Kerana saya pun duduk menyewa dekat sangat dengan rumahnya - barisan belakang rumahnya - rumah hujung.  Kita duduk ramai-ramai.  Tak payah masak.  Pergi sahaja ke pasar malam dan bawak balik terus makan.  Sekarang ni ramai pulak mamat dan minah yang pergi ke pasar malam yang saya dah memang tak kenal.  Tambahan pula, pernah kereta saya ditabrak orang di tempat parking di pasar malam fasa 4.  Saya jadi lagi marah dengan orang yang 'tidak bertamadun' ni.  Sudahlah kereta saya ditabrak, ditinggalkan macam tu sahaja.  Bukan sahaja saya  yang kerugian, tetapi menjadi bertambah-tambah sangat marah dengan keadaan itu.  Jadi, itulah yang membuatkan saya malas... dan mungkin itulah juga antara faktornya saya lebih selesa untuk ke tempat lain bagi membeli barangan keperluan dapur.

....akan bersambung


Tiada ulasan: