Rabu, 5 Jun 2013

Labu

Malam tadi saya menonton rancangan masak-masak daripada luar negara....AFC.  Wah!  Rupa-rupanya banyak betul jenis labu ni.  Kalau yang dekat pasar tu biasa-biasa aja saiznya.  Saya memang pernah lihat labu sebesar gajah kat dalam televisyen tu masa duduk di Belgium dulu.  Tapi tak terfikirlah pulak boleh dimasak dengan pelbagai resepi.  Ah!  Ceteknya pengetahuan saya tentang resepi tentang labu.  Kalau nak tau, orang kampung mertua saya pula siap boleh buat lepat atau kuih kuci labu masa majlis-majlis perkahwinan.  Gotong royong lagi tu.  Saya ni senyap-senyap akan saya bawa balik atau minta terus daripada tuan rumah...(muka tak malu ni).  Biasanya dia orang akan bungkuskan untuk saya....eh....ambik ambik...ambik...makanlah.... saya puji-pujilah cakap sedaplah....itulah inilah.....ayat mesti power gitu.  Walaupun asalnya saya hanya minta satu aja....kerana dah tak boleh nak makan dek kerana kekenyangan makan nasi.

Berbalik kepada rancangan masak-masak di televisyen ni...sebetulnya saya jarang dapat melihat pelbagai rancangan masak-masak setanding AFC ni.  Untuk program malam tadi saya boleh ikut sampai ke akhir pertandingan terhebat Iron Chef tu....kira baguslah tu saya boleh faham bahasa orang putih....chewah....makcik ni cuba-cuba memahami.  Sejujurnya memang bagus juga rancangannya. Saya dapat ilmu pengetahuan yang cukup luas.  Dalam rakan fb saya ada Chef Norman yang saya ikut apa juga programnya lewat apa yang dicatatkan.  Dulu  ada Chef Wan...tapi Datuk ni dah tutup pulak akaun dia.  Coretannya bagus dan kita akan tergelak-gelak bila baca.  Oh ya...saya ni mungkin terpengaruh dengan rancangan Masterchef Seleberiti Malaysia atau Masterchef Malaysia.  Nak kata pandai masak tu entahlah....tetapi memang saya suka memasak.  Kalau diberi peluang saya pun sanggup 'mengorbankan diri bercuti' demi memasuki rancangan ini....alahai.

Imej By Google.

Tiada ulasan: