Selasa, 9 Julai 2013

Setem

Pagi ini saya ke Pos Malaysia.  Agak lama saya tidak ke pejabat pos untuk mengepos surat atau membeli setem.  Saya harus catatkan di sini harga-harga setem yang diberitahu oleh petugas kaunter Pos Malaysia supaya saya tidak lupa.

Setem untuk poskad dalam negeri:  .30 sen
Setem untuk poskad ke luar negeri  .50 sen

 Imej By Google

Saya ada beli banyak poskad.  Jadi saya nak poskan kepada diri sendiri sebagai simpanan atau kepada kawan-kawan yang rajin menghantar poskad kepada saya.  Saya banyak dapat poskad daripada luar negara juga.  Sekarang ni saya tampalkan di dinding bilik saya.  Serasa seolah-olah berada di tempat yang tertera di dalam poskad tersebut.  Terima kasih kepada teman-teman yang menghantar poskad kepadaku.  Jasamu dikenang.
Imej By Google


Keluar daripada pintu Pos Malaysia saya ditahan oleh dua orang pemuda Bangladesh.  Saya  tak takut kerana saya tak bawa beg tangan.  Mereka menghulurkan sampul surat cinta kepada saya (sampul yang belang-belang biru merah)...  Cuma cakap tak tau tak tau tak tau....berulang-ulang kali di luar pintu pos Malaysia.  Saya ingat mereka ni nak minta derma ke apa-apa ke bila menahan saya.  Jadi saya berpatah balik dan layan jugalah dia walaupun nampak gayanya mereka ni memang tidak boleh bertutur dalam bahasa Inggeris.  Oleh sebab saya sudah acap kali berada di India, maka saya sudah faham budaya masyarakat sana.  Memang tak jauh bezanya.  Saya pun selalu bertanya itu dan ini kalau tak faham bila berada di perantauan.  Saya tanyakan beberapa kali kepadanya apa yang mereka mahu.  Rupa-rupanya nak pos surat, tetapi takut nak masuk ke pejabat pos.  Minta saya poskan suratnya.  Saya takut gak.  Saya ni kan banyak membaca,  jadi nanti diperdayanya saya.  Takut juga saya.  Tapi saya tenguk macam okey jer.  Jadi, sekali lagi, saya bawa dia masuk ke Pos Malaysia dan ambikkan nombor giliran.  Saya suruh dia buat sendiri.  Saya pun tak mahu tanggung risiko.  Baik hati, baik hati juga.  Tapi kena sentiasa beringat juga.  Saya bertutur dalam bahasa Inggeris kepadanya...sekali dengan bahasa isyarat sambil menunjukkan jika nombor itu timbul dan apabila dipanggil kamu berdua harus pergi ke kaunter dan buat bayaran.  Tanya terus kepada petugas dan sampul surat itu perlu ditimbang terlebih dahulu.  Kemudian saya suruh mereka duduk di kerusi dan perhatikan nombor giliran naik.  Wah...mereka ikut pula tu cakap saya.  Semua orang tenguk saya...Saya malas nak tunggu kerana agak lama nombor itu naik.  Lagi pun tadi saya dah tunggu lama bila nak berurusan di sana.  Saya harap berjayalah mereka menghantar surat tersebut kepada temannya.....

1 ulasan:

tiga lalat berkata...

wahh baiknye hati awak., ;p