Khamis, 18 September 2008

Kemalangan Jalan Raya

Foto Ads by google


Sempena hendak menyambut hari raya yang mulia ini, hendaklah kita sebagai pengguna jalan raya sentiasa berhati-hati semasa menggunakan setiap jalan dan lorong. Memang benar. Malang tidak berbau. Jangan memandu terlalu laju dan berada dalam keadaan yang letih. Berehatlah jika letih. Banyak R n R di lebuh raya untuk kita melelahkan badan buat seketika. Memandu dalam keadaan badan tidak selesa akan membahayakan nyawa kita dan orang lain. Biarlah kita memandu dengan berhemah. Ingat insan tersayang yang menanti kita di rumah. Saya baru sahaja melihat anak teman yang seusia dengan anak perempuan saya di Hospital Serdang tengah hari tadi. Melihat kepada keadaan tersebut saya menjadi sayu hati. Terus saya teringat kepada peristiwa anak lelaki saya yang juga terlibat dengan kemalangan yang mengerikan ketika pulang bercuti baru-baru ini. Katanya jalan licin dan hujan lebat...


Kereta yang remuk itu masih lagi berada di bengkel kereta dan sehingga ke tarikh beliau berangkat pulang semula ke Russia, beliau tidak dapat melihat kereta tersebut yang masih dibaiki. Katanya, polis juga seakan-akan tidak percaya kepada alamat semasa yang beliau nyatakan dalam report!!! Syukurlah anak saya tidak mengalami kecederaan yang teruk. Kereta teruk tak apa asalkan dirinya berada dalam keadaan yang selamat. Usai report kes di Balai Polis Putrajaya, saya menghantarnya menjalani rawatan di Hospital Serdang kerana katanya agak pening sedikit. Anak saya dibenarkan pulang selepas itu.


Hari ini, dalam kes yang sama menimpa pula kepada anak bujang teman lama saya, yang pulang dari UiTM Melaka kerana ingin berbuka puasa bersama-sama keluarga. Beliau telah mengalami kemalangan jalan raya. Kami yang melawatnya memberikan kata-kata semangat agar jiwanya kembali tabah untuk terus belajar dari kesilapan dan mula semula penghidupan baru selepas ini dengan azam yang baru. Saya benar-benar dapat melihat bertapa kasih sayang seorang ibu yang sanggup mengatasi segala-galanya. Demi anak tersayang, pada bulan puasa ini si ibu sanggup tinggal di hospital menjaga makan minum anak yang kini masih tidak dapat menguruskan diri ekoran kemalangan jalan raya yang agak mengerikan itu. Memanglah ada doktor dan jururawat yang menjaganya, tetapi si anak biarpun sudah teruna pasti mahukan lebih lagi kasih sayang daripada keluarga terdekat. Semoga cepat sembuh dan dapat berhari raya di rumah bersama-sama keluarga. Kepada yang lain ambil iktibar daripada kedua-dua kejadian yang saya paparkan. INGAT: SENTIASA BERHATI-HATI DI JALAN RAYA. MALANG TIDAK BERBAU.

2 ulasan:

Unknown berkata...

hi
hello
how was your day?
i liked your blog
you are fantastic!!!

really nice blog
fabulous fantastic
bye
take care
see you

Saadah Jaffar berkata...

rohit
thank u.