Jumaat, 12 September 2008

Mengenang hari menjengok ke dunia

foto Ads By Google
Tanggal 11 September, rasa bahagia sangat walaupun usia dah menjelang nak senja... Masih ada teman-teman rapat yang mengingati hari lahir saya. Justeru tak putus-putus SMS masuk mengucapkan selamat hari lahir. Kebetulan pagi-pagi tu saya baru menerima hadiah handphone dari suami tersayang - yang saya tak tau fungsinya nak guna bagaimana, jadi bunyi SMS sentiasa mengganggu kala meeting. Maklumlah meetingpun dengan orang-orang besar UKM - pasal universiti Apex, kerana saya salah seorang ajk task forcenya. Rasa diri macam semut merah aja... Pada hari jadiku, dapat bertemu dengan VC dan sempat mengucapkan tahniah kepada TNC baru yang sekali gus bakal menerajui bidang penerbitan. Apa-apa pun, banyak segan dari suka. Sekadar menghadirkan diri dan mendengar apa yang diperdebatkan!!! Lalu, dengan muka tak malu saya minta teman di sebelah meletakkannya dalam nada dering senyap!!!


Pada sebelah malamnya setelah berbuka puasa - tentunya meriah sangat, dapat pula call dari Moscow, anak sulung saya menelefon dalam suara ala-ala dalam gelombang biru gitu. Antara dengar dengan tidak. Rupa-rupanya dia masak sambal udang untuk berbuka di sana. Tak dapat berbuka sama-sama bondanya. Bagus-bagus, mesti sedap masakanmu Nak. Tahniah. Wah! rupa-rupanya anak-anakku begitu mengingati tarikh-tarikh penting kedua-dua orang tuanya. Terima kasih anak-anakku.

Pagi-pagi lagi, sifu cerpenku Dr. Mawar datang menghulurkan hadiah untukku. Rasa terharu sangat ada orang popular sepertinya yang mengingati tarikh kelahiran saya. Kemudian ada surviner dari Beijing di meja kamar kerjaku. Tak tau siapa yang letak. Akhirnya dapat juga ku hidu rupa-rupanya dari pengarang buku Pantun Baba Nyonyaku - Prof. Ding. Sama ada dia sedar atau tidak, saya menganggapnya sebagai satu pemberian hari kelahiran saya. Terima kasih, Prof. Ini membuatkan saya lebih bersemangat lagi untuk membantu pensyarah-pensyarah menerbitkan buku -buku setelah saya benar-benar down menyembah ke bumi dek menerima dua kali kegagalan dalam menggapai impian. Tak apa, usah dipertikai rezeki orang. Rezeki saya ada di mana-mana. Biarpun saya seakan-akan dipinggirkan dan tidak dipandang akan kerja-kerja seharian saya, namun masih ada lagi insan-insan seniman yang menghargai kerja saya. Terima kasih - terima kasih - terima kasih. Yang penting, saya pasti bangun dan bangkit dari kegagalan.

Buat teman-teman Ex Leuvenaar Belgium: terima kasih untuk sms demi sms yang dikirimkan. Terima kasih Helen, iya, jangan lupa kirim foto pidato pengukuhan bapak sebagai Prof.nya. Saya merindui saat-saat kita di Leuven, bersepidar bersama, ngobrol2 dalam 4 musim - paling indah masa snow (pasti ada salju putih di mana-mana) dekat rumah kita, - yang penting pasti ada tart, roti dan lain-lain kuih yang dibikin oleh kamu. Yah! Enak sekali. Kamu kan pakar pasteri gitu.

Tiada ulasan: