Isnin, 22 September 2008

Rumah Tiang Seri Almarhum Ayahanda

Sempena dengan lebaran yang mulia, kami adik beradik telah bergotong royong mengecat bahagian hadapan rumah pusaka ayahanda. Tapi, tak siap kerana kami tak profesional. Nampaklah cantik sikit...Waduh! Bekerja di bulan Ramadan ni amat memenatkan tetapi begitu menyeronokkan. Suasana tu yang amat penting. Ni, memang rutin setiap Ramadan, semua kena kerja gotong royong. Yalah di situ, ayahanda sakit dan menghembuskan nafas yang terakhir lapan tahun lalu. Aruah atuk dan abang Ngah kami juga meninggal di rumah itu. Dulu rumah pusaka tu, kerap menerima kunjungan pelawat kerana aruah ayahanda 'ada nama' di tempat kami. Semua orang kenal. Kalau dulu, sebut aja nama abah semua orang tahu di mana rumahnya. Ayahanda seorang yang garang, tegas, berdisiplin dan disegani. Ayahanda boleh bawa kepala bacaan yasin dan tahlil setiap Jumaat dan boleh jadi imam sembahyang jenazah. Yah! Hanya al-Fatihah untuk ayahandaku yang telah pergi. Lebaran nanti rumah masa hadapan ayahanda pasti anakanda lawati.
Rumah tiang seri ayahanda masih utuh, kuat dan tegap. Tukang rumahnya hanya yang tersohor menjadi pilihan ayahanda. Dengar cerita dari bapa saudaraku, ayahanda ke tempat pemotongan kayu balak dan memilih hanya kayu balak yang terbaik. Kayu balak tersebut dipotong menjadi papan dan akhirnya menjadi dinding rumah ayahanda. Semua majlis perkahwinan dan kenduri kendara diadakan di situ. Benar! Pasti banyak nostalgia di situ. Kini, kami semua telah berhijrah ke ibu kota mengikut haluan dan tuntutan rezeki masing-masing. Ada juga adik beradik yang telah meninggal dunia. Rasa-rasanya kami tidak akan kembali ke kampung lagi kerana masing-masing telah memiliki kediaman sendiri mengikut kemampuan keluarga kami. Namun, hari raya mesti nak balik kampung juga, biarpun rata-rata semua usia sudah pun senja.
Kini, rumah tiang seri kebanggaan ayahanda dan kami sekeluarga tinggal sunyi tidak berpenghuni, namun tetap ceria kerana ada kekanda kami yang sudi menjaganya. Usai, kerja kami beramai-ramai menuju ke Bazar Ramadan di kawasan masjid untuk mendapatkan hidangan bagi berbuka. Pelbagai macam juadah dijual. Ada kuih muih, bubur mutiara (wah! pertama kali rasa - sedap tu) dan pelbagai jenis lauk, roti john (dari mana dapat nama roti ni!!!). Paling menyeronokkan di situ ada nasi ambang dan air lemon biru (pun pertama kali nampak air warna biru). Nasi agak mahal juga, yalah minyak dah naik...tapi air tu mengapa dijual RM1 sahaja. Saya sempat bertanya kenapa murah sangat. Senyum aja budak yang jual air tu. Air kelapa, air asam boi pun ada. Mesti siapa yang membaca terliur ni.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mum....... miss u

Saadah Jaffar berkata...

nadia
missed u 2. take care.