Ahad, 12 Oktober 2008

Gaya Mewah Rumah Felda

Untuk lebaran lalu saya berpeluang mengunjungi rumah kakak ipar saya di Felda Palong 9. Saya sebenarnya telah bertahun-tahun masak dengan keadaan rumah di situ. Namun raya ini saya benar-benar terkejut kerana hampir ke semua rumah-rumah rancangan FELDA tersebut telah berubah wajah menjadi banglo-banglo mewah semacam rumah orang-orang kaya di Kuala Lumpur. Mungkin orang Kuala Lumpur, yang sudah bertahun-tahun mengumpul aset pun tidak mampu untuk membina rumah mewah sebegitu. Tanah yang luas memanjang ke belakang dimanfaatkan dengan binaan dan landskap yang cukup menarik.

Saya tidak pasti mengapa semua rumah papan identiti FELDA diganti dengan rumah atap genting yang mewah begitu. Memang teruja melihat rumah-rumah begitu. Adakah untuk memanggil anak-anak peneroka pulang ke kampung masing-masing!!! Bagi saya secara peribadinya, rata-rata gaya mewah begitu boleh menggamit anak-anak FELDA yang telah terdidik di bandar untuk pulang semula tinggal di FELDA untuk berbakti kepada negara. Ada juga yang sempat mengusik - semua pintu utama mereka diganti dengan pintu Sembilu macam rumah-rumah dalam cerita Sembilu Dato' Yusof Haslam. Kalau anda tidak percaya silalah berkunjung ke tanah rancangan tersebut sekarang. Oleh itu, janganlah terkejut. Itu bukan kejutan tetapi realiti di hadapan mata kita.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pergghh.. len kali letak la gambar.. nak gak tgk gambar2 sedara.......