Selasa, 14 Oktober 2008

Pantun Peranakan Baba - Mutiara Gemilang Negeri-negeri Selat

Pantun Peranakan Baba - Mutiara Gemilang Negeri-negeri Selat adalah karya Prof. Dr. Ding Choo Ming (2008). Buku ini berada di pasaran semenjak 28 Julai 2008. Profesor Dr. Ding adalah Profesor dan Felo Penyelidik Utama di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), UKM. Sebelum ini beliau pernah bertugas sebagai pensyarah di Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat. Beliau juga pernah menjadi Pustakawan Tun Seri Lanang. Beliau adalah insan yang sangat gemar membaca dan jalur hidupnya dalam bidang akademik terhenti ke takat yang cukup tinggi iaitu menjadi seorang Profesor. Saya tabik dengan kerjaya beliau yang meningkat begitu.
Bekerja bersama-samanya saat menerbitkan buku ini, menuntut banyak kesabaran. Saya sendiri mengakui, saya sering dirundung masalah saat menerbitkan bukunya, namun saya tetap tabah dan tegar menghadapi saat-saat begitu. Itulah harga yang perlu dibayar sekiranya seseorang itu ingin terjun dalam bidang perbukuan negara. Bagi saya, disiplin diri amat penting.

Tiada ulasan: