Selasa, 14 Oktober 2008

ASPEK NAHU PRAKTIS BAHASA MELAYU

Aspek Nahu Praktis Bahasa Melayu adalah karya suntingan Prof. Dr. Zaharani Ahmad (2008). Mungkin saat ini, beliau telah berada di Korea kerana tuntutan tugasnya sebagai pensyarah jemputan di sana. Beliau adalah Profesor dan pensyarah linguistik di Program Linguistik, Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, UKM. Bidang tujahan beliau adalah fonologi dan morfologi.
Buku ini menemui sasaran pada 10 Jun 2008 lepas. Bagi saya, secara peribadinya, buku ini juga agak sukar untuk ditangani. Banyak simbol-simbol fonatik yang hanya pengarang sahaja yang boleh menentukan betul atau salahnya. Kita harus merujuk terus kepada pengarang kerana setiap simbol mempunyai maknanya. Buku ini agak berat isi kandungannya dan sesuai untuk bacaan pelajar pengajian tinggi, ahli bahasa, pejuang bahasa dan juga guru-guru Bahasa Melayu.
Di dalam buku ini, pengarangnya ada mendefinisikan tentang nahu praktis itu sendiri yang membawa maksud nahu yang memerlukan pendeskripsian tentang sistem dan peraturan kebahasaan berdasarkan penggunaan bahasa yang dipraktiskan oleh penuturnya dalam pelbagai konteks dan wacana penulisan.

Tiada ulasan: