Isnin, 6 Oktober 2008

Semangat Waja



Foto: laman web tiara jac.
Saya tertarik dengan isu lebaran Wanita Okt 08. - eksklusif kehidupan baru Datin Seri Tiara Jacquelina sebagai pelajar di Australia. Saya rasa semua orang yang ingin maju mesti belajar sehingga ke titisan darah yang terakhir - dulu orang cakap belajar sampai ke negeri China...kini dah tak boleh lagi guna ungkapan tu. Saya benar-benar suka artikel tu. Saya ingin memetiknya dan meletakkan beberapa bait ayat yang boleh membakar semangat saya untuk maju sepertinya.

Usai melihat teater P. Ramlee The Musical 2 di Istana Budaya, Jun lalu saya mula tertanya-tanya. Selepas itu saya sempat menziarahi Bapak M. Rajoli di HKL yang baru dibedah kepalanya. Beliau sempat bertanya kepada saya, Saloma ada berlakon ke, kerana saya katakan padanya saya baru pulang dari menonton teater P. Ramlee. Terkejut juga saya. Saat itu saya dapat lihat bertapa eratnya ikatan kekeluargaan antara keluarga bapak M. Rajoli. Saya hanya peminatnya. Beliau, ketika sihatnya seorang yang cukup gigih melunasi tugasannya ketika berlakon. Lakonannya betul-betul mantap dan berbekas di hati penonoton.

Berbalik kepada cerita Si Tiara, kuat sungguh semangat Si Gusti Puteri Gunung Ledang ini. Teater itupun bukan calang-calang orang boleh menerajuinya. Saya tertarik untuk menonton pun kerana publisiti yang diberikan cukup meluas. Dalam renyai hujan, kami 3 beranak berarak menonton teater tersebut. Memang puas hati, biarpun tiketnya agak mahal. Namun selepas itu saya mula tertarik dengan perwatakan Tiara - saat melunasi tugasan yang cukup murni - semua orang tahu, beliau adalah bekas isteri kepada pelakon Hani Mohsin bukan, beliau begitu tabah dan menguruskan jenazah bekas suaminya hingga selamat dikebumikan. Beliau juga mengambil semula Hani Karmila yang kehilangan papa di hadapan matanya ketika di LCCT. Saya kagum dengan ketabahan wanita ini biarpun telah bersuamikan seorang VVIP.

Melanjutkan pelajaran ketika usia menjelang senja - memang tidak ramai yang mampu melakukannya. Tahniah Datin Seri. You go girl! Apa lagi setelah memegang title isteri VVIP sepertinya... pasti sukar perjalananmu puteri. Biasanya wanita dewasa seusia Tiara, hanya gemar melancong, mengambil gambar dan menghabiskan wang suami untuk membeli perabot rumah dan emas berlian!!!Untuk membeli buku, hai entahlah, mungkin ada, mungkin tidak yang suka membacanya. Oopss! Tidak semua puan-puan besar suka membaca...cuma biasanya, kalangan sepertinya kalau melancong ke luar negara mesti cari barang antik, perabot rumah yang mahal-mahal dan perhiasan dari luar negara yang mungkin tak sama dengan rumah orang lain. Jangan marah, wanita-wanita VVIP. Usik-usik manja. Apa salahnya kalau rajin membaca. Banyak ilmu yang bleh dicongkil tau... Namun kebiasaan inilah yang biasa saya lihat bila saya berpeluang ke luar negara dengan wanita educated. Nak beli buku, mungkin jatuh nombor 2, buah tangan cari dulu....sutera...mutiara...karpet...kain...nak beri si anu, si anu...hehe. seronok mengikut mereka shopping ni. Berat agaknya nak bawa balik buku ni. Belanja pun semua guna kad kredit. Saya pun kadang-kadang ikut terpengaruh. Memang mereka dalam golongan ini tidak suka belajar demi masa depan. Malaslah nak membaca...Membaca pun mungkin ikut mood. Lagipun mata dah mulai rabun...

Namun, ini yang patut dicontohi dari dalam jati diri Tiara...katanya, "Saya suka mendalami sesuatu yang baru. Supaya hidup ini sentiasa dipenuhi dengan rasa ingin tahu dan 'sense of wonderment,' supaya setiap hari tu ada saja sesuatu yang mampu memperkayakan diri dari segi ilmu." Beliau benar-benar menggunakan waktu yang terluang itu untuk perkara yang berfaedah.

Kepada wanita di luar sana yang berasa ragu-ragu dengan kemampuan diri sendiri dan tidak berani menjelmakan impian kepada kenyataan, ayuh bangkit dari mimpi ngerimu di siang hari. Hasilkan sesuatu yang membanggakan - berfikir dengan rasional. Just do it, you can do it. Pesanan saya, duhai wanita seusiaku...BANGUN! BANGUN! BANGUN! JANGAN TIDUR LAGI....

Tiada ulasan: