Selasa, 11 November 2008

Kerja oh kerja

Sudah agak lama saya tidak up-date tulisan di blog ini. Sebenarnya saya benar-benar sibuk. Banyak manuskrip yang harus ditukangi dan apabila siap disemak, banyak pula masalah teknikal yang menimpa yang tidak membolehkan manuskrip tersebut siap menjadi buku....ah saya benar-benar bosan dengan rencah begini.

Ni... saya petik daripada tulisan Asmah Haji Omar (2005: 72), "...seseorang penulis karya ilmiah hendaklah tahu setakat mana dia harus memperkatakan sesuatu bidang pilihannya. Dan pembatasan ini haruslah berpandukan beberapa faktor, seperti tujuan dia menulis, bakal pembacanya dan tidak kurang penting daripada itu adalah batas kemampuannya sendiri dalam menghadapi skop bidang itu. Biasanya pembatasan bidang dapat diadakan dengan lebih yakin apabila kita sudah mengumpul data serta membaca tulisan-tulisan berkenaan dengan bidang itu atau yang ada perkaitan dengannya...."

Saya tambah lagi dibawah ini: Untuk mempertingkatkan kreadibiliti tugasan seseorang editor, mereka perlulah dilatih supaya mahir dalam kerja-kerja penyuntingan dan penerbitan buku. Dalam erti kata lain, mesti banyak membaca, kreatif, cergas dan peka dengan keadaan sekeliling terutama mengenai penerbitan isu semasa.

2 ulasan:

Unknown berkata...

sy cdgkan agar satu artikel berkenaan pekerjaan ditulis.

Tanpa Nama berkata...

Salle Sulieman
Sedang diusahakan. Insya-Allah.