Selasa, 18 November 2008

Wah! Meriahnya Wajah Baru...

Saya terkesima, teruja pun ada, melihat wajah baru di ruangan pintu masuk Pusat Penerbitan dan Percetakan. Ini mengingatkan saya kepada zaman saya meronda-ronda di Eropah dahulu, ada juga perasaan bersilang-baur, mengusik-usik kalbu, lucu pun ada...wah merahnya Mak Ngah. Apa-apa pun saya tabik atas keberanian itu. Buatlah apa yang patut. Inilah yang dikatakan sekali air bah, sekali pantai berubah...

Pengurusan baru, idea baru. Oleh sebab, saya tidak tersenarai dalam insan yang perlu menongkat pejabat ini, (kalau saya tak ada di sini pun tak apa - orang kata tidak menjadi kudis) maka saya tak kisah biarpun bangunan ini akan runtuh menyembah bumi. Maka masa itu saya akan cakap...iya. Apa ada pada semua itu. Yang penting saya mesti bangkit dari tidur di siang hari! Saya banyak bermimpi sebelum ini.

Yah! Biar onak dan duri merungkai diri... Bagi saya, sememangnya saya tidak berkepentingan di sini. Saya selalu lupa diri. Tidak ada orang yang mengingatkan saya. Ini pun kurniaan Tuhan juga. Sifat pelupa. Apa-apa pun, sekarang ini saya ingin meneruskan usaha menghitung hari-hari mendatang selagi kudrat ada, selagi hayat di kandung badan. Selagi saya makan gaji dengan majikan saya. Sesungguhnya, hingga saat ini, saya amat berterima kasih kepada Penerbit UKM. Itu sahaja. Akan saya kenang hingga akhir hayat.

Pabila usia sudah menjelang senja, dan orang UKM sudah tidak memerlukan saya lagi khususnya Penerbit UKM, maka masa itu saya akan membina sebuah pondok kecil tempat pohon nyiur nan sebatang ditebang untuk mengambil upah menjadi 'jurutulis dan jurubaca' di situ. Itupun kalau mata nampak lagi dan orang masih memerlukan kudrat kita. Kalau tidak, saya akan memetik piano untuk menghiburkan hati sendiri...

Tiada ulasan: