Isnin, 22 Disember 2008

Menghabiskan cuti...

Hujung-hujung tahun begini ramai yang mengambil cuti dan memulakan kembara mereka ke sana sini. Bak burung yang bebas terbang. Al-maklumlah cuti sekolah pun sama-sama naiknya dengan cuti hujung tahun. Bagi saya, cuti ke tak cuti sama sahaja. Ramai yang mengambil kesempatan ini bercuti sakan dan jalan raya pun lenggang sahaja. Masa ni senang nak ke mana-mana, tak jem pun. Laluan ke tempat kerja pun senang sahaja. Merdeka nampaknya.

Cuti-cuti sekolah ni, saya tak menang tangan menerima kad undangan perkahwinan. Banyak sungguh kad yang sampai. Baik di kampung sebelah saya mahupun di sebelah suami saya. Ingat betul mereka pada kami. Itu belum masuk lagi dengan jemputan mulut bagi yang menemui saya di pasar ke, di pasaraya ke atau di tempat kerja. Seronok gak bila dijemput begini. Rasa ramai pulak peminat!!! Cuma hendak memenuhinya sahaja rasanya masa tu tak mencukupi. Seboleh-boleh mungkin saya memenuhi undangan tersebut kerana mereka pastinya mengenali saya barulah sudi mengundang saya kan!

Dalam kes-kes memenuhi undangan perkahwinan ni, saya telah merasai pelbagai jenis konsep perkahwinan daripada perkahwinan yang dibuat dengan kaedah rewang hinggalah ke hotel bertaraf 5-7 bintang gitu. Begitu juga dengan buah tangan yang diterima ketika menghadiri majlis-majlis perkahwinan tersebut. Ada yang nampak ekslusif sangat dan ada yang bagi telur juga berkat nasi. Tengoklah tempat mana yang saya hadir. Pokoknya tak bagi apa-apa pun tak kisah. Janji saya dapat makan nasi minyak bila pergi sudahlah. Gembira meraikan ibu bapa dan pengantin baru gitu.

Hotel dan tempat peranginan pun penuh sesak dengan lautan manusia. Paling seronok bila tengok kolam renang di hotel. Dari pagi ke petang penuh dengan kepala budak-budak. Suka sangat budak-budak ni... mandi manda gitu. Sebut pasal Langkawi, wah! lagi sesaklah Pulau Dayang Bunting ni.

Tiada ulasan: