Isnin, 19 Januari 2009

Membaca...dan membaca...

Aktiviti membaca sudah saya ibaratkan seperti makan dan minum. Sudah menjadi darah daging. Setiap hari saya mesti membaca biarpun sehelai pamplet di kaki lima...Aktiviti ini tidak timbul sebelum saya melanjutkan pengajian pada peringkat pengajian tinggi. Sebenarnya aktiviti ini baru sahaja bermula...Bila...iaitu, setelah saya menekuni beberapa buah novel dan cerpen ketika mengambil jurusan pengajian Melayu, saya mula meminati aktiviti membaca dan membeli buku...sekitar akhir 1997. Minda saya bertukar terus kerana terlalu lama meneliti kehidupan masyarakat Belgium.

Semua orang hairan dengan hobi baru saya termasuk ahli keluarga saya. Dulu saya cukup malas membaca. Betul-betul malas. Pasal tu saya sekolah tak pandai. Kini, pasal rajin membaca, dah jadi lain pula. Duit habis ke buku. Hatta anak dara saya sendiri sanggup menghadiahkan novel dan buku-buku lain untuk saya baca sempena hari lahir dan hari ulang tahun perkahwinan kami berdua. Terima kasih Nak.. kerana cukup memahami.

Tolong jangan kata tak ada masa untuk membaca. Mengantuklah, jemulah...luangkan sedikit masa untuk membaca. Kita boleh membaca apa yang kita suka. Jika tinggal di bilik hotel pun di situ ada bahan bacaan, sekurang-kurangnya penerangan mengenai tempat-tempat menarik yang boleh dilawati....sumbangan TDC dan pihak hotel.

Bagi saya tidak rugi kita rajin membaca. Banyak ilmu pengetahuan yang boleh kita peroleh hasil daripada aktiviti ini. Apabila saya berasa jemu dengan bahan-bahan ilmiah yang bertimbun di kamar kerja, saya mula melayari laman web, blog dan terus membaca di situ. Di situ, saya akan mendapat pelbagai ilmu lain, jiwa kita boleh bergetar jika tidak membaca.

Memang benar, jika banyak membaca kita boleh mengantuk. Baca hal-hal yang ringan dalam bahan lain seperti majalah popular yang boleh kita baca... saya suka kepada JELITA, MANGGA, URTV, WANITA dan sesekali layan juga MASTIKA. Namun, saya sering ditanya...tak penat ke asyik kerja membaca...soalan yang datang daripada orang yang tidak sepatutnya menanya perkara sebegitu kepada saya. Saya menjadi marah...kerana kerja saya sememangnya setiap hari membaca dan membaca. Tolong hormati kerjaya saya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rindu novel nadiaaa!!! nanti bila ada pesta buku cakap taw... beli borong.. hihi..... sayaaaaang mak~

Tanpa Nama berkata...

Ya sayang, pastinya...semahunya di borong gitu. di novelhut ipoh juga sudah diborong novel-novel lama. nanti bila pulang, silakan menghadamnya...jangan lupa menulis di sana.