Ahad, 18 Januari 2009

Anugerah Juara Lagu Ke-23

Malam minggu yang damai, sempat layan Anugerah Juara Lagu Ke-23. Agak menyeronokkan dan saya rasa amat-amat terhibur. Masing-masing dengan kreativiti, kekuatan dan bakat yang ada. Apa yang saya duga semuanya menjadi, kecuali juara lagu tu saja. saya kecundang dalam meneka. Saya suka kalau Faizal yang menang kerana dia telah menang bagi tiga kategori (vokal, persembahan dan balada). Kenapa tak boleh sapu bersih. Saya nampak kekuatan lagu itu di samping kreativiti Faizal...Untuk Bapak Husin tu, saya serasa dipermainkan oleh badut-badut yang bersepah di Eropah semasa zaman saya merayau-rayau di kota-kota lama, di jalan-jalan berkuda dulu. Memang banyak watak sebegitu di jalanan, lalu Bapak Husin mengangkat martabatnya ke Juara Lagu, serasa terpukul pula saya. Muzik jalanan dinobat juara...

Faizal, saya dah agak lagu Sampai Syurga boleh layan sampai menang kerana ada Hazami di dalam kategori jurinya. Hazami suka kepada koir...Adibah Nor pula kepada vokal, Shaharudin pula dengan lirik lagu... kombinasi ini seakan-akan memihak kepada lagu Ahmad Izham Omar dan Audi Mok ini.

Ziana yang sampai mencampakkan kasutnya tidak mendapat apa-apa. Saya teruja dengan persembahannya. Akak memang kelas...Anak-anak anda pasti berbangga dengan hot mamanya. Beliau begitu bersemangat melayan anak-anak muda ingusan di kelibat juara lagu. Bertenaga. Syabas Ziana. Persembahan anda mantap walaupun tidak memenangi apa-apa. Bagi saya, anda telah menang...saya ingatkan kurang-kurang sangkut kat vokal terbaik. Tak apa anda telah menang dalam kekalahan...

Stacy, anak muda yang begitu bertenaga. Saya suka cara anda. Begitu memukau, tidak pancit. Rentak yang jitu. Teruskan...anda bisa membelasah Juara Lagu akan datang. Belum ada serancak anda, boleh menari sambil menari dari mula hingga ke akhir lagu.

Tam Spider dan Spidernya... nampak lesu dalam kelayuan. Nampak seperti asal main sahaja. Biarpun menyanyi tapi seakan-akan tidak bersedia ke Anugerah Juara Lagu. Kenapa begitu...

Farawahida, seakan-akan ingin menjadi Noraniza Idris...membawa gerombolannya di pentas. Nasib baik sangkut. Kreativiti anda menjadi. Saya suka dengan penampilan muzik etnik begitu.

Tahniah. untuk iluminasi muzik. Saya kena tengok kamus nusantara untuk memberi erti kepada perkataan ini.

Kombinasi yang lama dan yang baru, dua alunan suara generasi muzik bergabung. anak-anak kecil program idola muncul bersama sifu-sifunya. Saya suka kepada Haqiem dan rakan-rakannya, suara anak memukau ketika layan Isabela. Saya pasti M. Nasir bangga berduet dengan anak-anak semua. Generasi pelapis iluminasi muzik.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nadia pun tgk!! ingatkan faizal mng sume.. kecewa gak.. aihhh...

Tanpa Nama berkata...

wah sehati sejiwa kita ya...rock my baby..