Rabu, 14 Januari 2009

Stesyen atau Stesen

Tiba-tiba hari ini saya menerima panggilan telefon daripada seseorang yang 'berwibawa' bertanya mengenai ejaan. Tidak salah menelefon saya. Apa salahnya kalau kita tahu...boleh terus kita menjawabnya pada masa itu juga. Jika tidak pasti, kita berikan masa untuk mencari jawapannya. Untuk pengetahuan, saya biasa ditanya begini...agaknya mereka yang sewaktu dengannya ini besar berkemungkinan tidak mengambil inisiatif sendiri untuk melihat Kamus Dewan atau merujuk di mana-mana buku istilah atau lembar bahasa. Walaupun kerja saya hampir '25 jam' membaca dan membaca...sehingga kadang kala menjemukan, namun sejujurnya saya sebenarnya masih lemah di dalam soal ejaan ini. Dengan sebab itu saya sentiasa berpandukan kepada Kamus Dewan atau Kamus Nusantara mahupun kepada Lembar Bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka. Ejaan pun cepat bertukar...kadang kala kita pun pening kepala dibuatnya. Nah! Tidak bermakna anda bergelumang dengan buku, setiap perkataan itu boleh sesenangnya muncul di minda anda... Anda tetap mahukan rujukan di depan anda.

Jadi apa pula ejaan sebenar antara stesyen atau stesen ini....Urusetia dengan Urus Setia, Walau bagaimanapun dengan Walaubagaimanapun, hakmilik dengan hak milik ini...
untuk pelajaran hari ini:

Ejaan yang Betul
Stesen
Urus Setia
Walau bagaimanapun
Hak Milik

Moral daripada cerita tadi, rajin-rajinlah membaca dan merujuk kepada rujukan yang tepat. Sekian.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha.... bunyi mcm marah je...

Tanpa Nama berkata...

Nadia
Bukan marah, mereka tu semua tak mahu berusaha sedikit mengeluarkan duit membeli kamus. Beli baju cop 'buaya', 'kuda',...beli kayu golf boleh pulak...

de engineur berkata...

Teringat saya dengan papan tanda bertulis JALAN SETESHEN di Kota Kinabalu