Ahad, 15 Februari 2009

Bual Bicara Santai Malam Minggu A. Kadir Jasin

Foto Add By Google
Apabila promo di Astro keluar akan ada bual bicara bersama tokoh wartawan Kadir Jasin - saya menanti-nantikannya. Saya biasa dengar nama ini. Cuma tidak mengikuti penulisannya. Apa yang saya tau beliau adalah orang besar dalam bidang kewartawanan. Bagi saya, slot tersebut amat bermakna sekali. Semua pertanyaan yang diajukan oleh penonton begitu intelektual soalannya. Saya masih teringat - ada seorang pelajar yang bertanya lebih kurang begini...tuan dikenali sebagai seorang ketua yang cukup berdisiplin, teliti, cerewet berkenaan dengan kerja...maka beliau menjawab iya, apa yang dipentingkan sekali adalah tentang ejaan. Ejaan mesti betul. Ni, memang saya setuju. Saya pun tengah belajar banyak tentang ejaan ni. Katanya lagi, nanti kalau keluar dalam surat khabar ejaan yang salah, beliau sebagai ketuanya akan menjawab. Semalam keluar di akhbar tentang kesalahan ejaan yang amat ketara sekali tentang ejaan pengarah muda dengan pengarah mudah - merujuk kepada Farid Kamil, mungkin penulisnya ingin menulis pengarah muda... itu satu contoh terbaik, pruf tidak dibaca dengan teliti. Perkara seperti inilah yang perlu ditekankan.
Beliau juga menyatakan tentang blog, pelbagai saman terhadap NST dan projek penulisannya di Kutub Utara, Gunung Himalaya dan Kutub Selatan. Maknanya beliau ingin sunyi dari segala-galanya untuk terus menulis. Apa kata jadi Felo Tamu di UKM. Boleh menulis terus dan terikat dengan apa yang hendak kita buat...terus menulis dan menulis. Isu-isu lain adalah berkenaan dengan penulisan - dan yang paling saya nanti-nantikan adalah tentang penulisan memoirnya. Saya harap Dato' sudi hantar di sini, Penerbit UKM. Saya nanti-nantikan kehadirannya. Saya teringin untuk menanganinya. Pasti sekali menarik ceritanya. Saya sedang menukangi kisah seorang wartawan wanita zaman lampau... penulisan era 1950-an-1990-an. Jadi, baguslah ada seorang lagi penulis lelaki menulis tentang isu kewartawanan - suka duka, pahit getir bermain dengan tinta.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yeah! teruskan usaha...

Tanpa Nama berkata...

nadia,
nampak gayanya kena begitulah...merangsang minda.