Khamis, 19 Februari 2009

Pasar Tani dan Wajik


Foto Add by google

Sudah lama saya tidak ke Pasar Tani. Di tempat saya pasar tani akan diadakan pada hari Khamis. Rasa cukup seronok sangat bila ke pasar tani. Bahan-bahan yang dijual kelihatan segar dan menaikkan mood kita untuk terus memasak. Memang banyak dan rambang mata kita dibuatnya. Kalau boleh semuanya mahu diborong. Hari ini saya dapat melihat wajik - makanan Melayu yang begitu sedap dan susah untuk dibuat. Seumur hidup saya, saya tidak pernah 'mengacau' wajik ini. Saya teringat kisah wajik ini bila mengendalikan penerbitan buku Busana Melayu. Saya dan pengarang boleh bercerita panjang lebar tentang kuih-kuih Melayu ini. Rindu pula rasanya suasana tersebut.


Ketika hari raya pula wajik hanya boleh didapati di rumah mak-mak saudara saya yang sudah seusia bonda saya. Biasanya saya dapat bahagian sedikit bila menziarahi mereka pada hari raya. Dodol pun dapat sedikit...seronoknya bila dapat buah tangan dari orang-orang tua yang kita sayangi. Kuih-kuih Melayu ini manis dan saya melangkah pergi meninggalkan kenangan manis apabila meninggalkan rumah mereka...Kini di pasar tani pun ada wajik.

Tiada ulasan: