Rabu, 25 Februari 2009

Memoir Dato' Johari Salleh kini di pasaran



Design Cover by Khalid Hashim,
Foto Cover by Prof. Dr. Kamarudin M. Said

Penerbit UKM telah menerbitkan sebuah memoir ahli muzik tersohor di Malaysia - saya letak subjudulnya sebagai Tegar Meladeni Industri Muzik. Saya cukup terharu dengan kepelbagaian kisah yang terdapat di dalam memoir tersebut. Ada nada jujur di situ. Secara peribadinya saya tabik kepada Dato' Johari - mengenalinya seakan-akan dapat saya rasakan beliau seorang yang cukup baik hati, tidak terlalu cerewet dan memberi sepenuh kepercayaan kepada saya untuk menangani buah fikirannya yang dilontarkan terus ke memoir tulisannya. Saya cukup hormati tulisannya.

Dato' Jo, baik hati, tidak kisah potretnya dirakamkan di Yamaha Music Kajang. Namanya cukup besar di arena muzik. Yamaha Music School pun sudi menerima kehadirannya. Suruh saya pilih lagi - di Yamaha Music Alamanda lagi baik kata Pengurusnya. Saya pilih Kajang kerana banyak kenangan di situ. Pada peringkat awalnya kami mahu menggunakan lokasi dengan piano di DECTAR, UKM. Penerbit inginkan latar belakang piano - biar nampak Dato' elegant dan mewah dengan alat muzik yang dipilih. Kala itu peperiksaan akhir sedang berlangsung di DECTAR, UKM, jadi saya mengalih pandangan dengan mencadangkan agar lokasi pengambaran diadakan di sekolah muzik saya. Bos saya yang cukup terkenal dengan hobinya mengambil potret/foto di sana sini (pelbagai lokasi) yang mencipta mood Dato' Jo sebegitu. Hasilnya lihatlah di kulit buku Memoir Johari Salleh: Tegar Meladeni Industri Muzik.

Kini, memoir tersebut berada di pasaran...saya harap ada yang sudi membacanya, ada nada sedih berbaur gembira di dalamnya. Biar bergelumang dengan kepelbagaian dendangan lagu namun terselit rasa kekeluargaan di hatinya yang cukup mantap. Tahniah Dato' Johari...akhirnya lontaran mindanya menemui khalayak di pasaran pada 20Februari 2009. Harap-harap mendapat sambutan. Seperti biasa, Penerbit menerbitkannya dalam gaya mewah dan santai.

UNTUK PEMINAT DATO' JOHARI...SAYA PERTURUNKAN BLURB BUKU BERKENAAN UNTUK DIJADIKAN PANDUAN SEWAKTU MEMBELI BUKU INI DI PASARAN...SILA CARI BUKU INI DI MPH ATAU DI KEDAI BUKU PENERBIT UKM

Johari Salleh, adalah satu nama besar dalam arena industri muzik. Kerjayanya bermula sebagai pemuzik sessionist untuk beberapa sesi rakaman semenjak zaman remaja lagi. Bermula 1961, usianya dihabiskan untuk berkhidmat di Radio Televisyen Malaysia (RTM). Penglibatannya dilihat sebagai pengubah lagu terserlah, di samping mengetuai pelbagai persembahan Orkestra RTM dan menjalankan tugas sebagai Ketua Hiburan dan Muzik di RTM. Perkhidmatannya yang berpusar di RTM amat bermakna dan meluas kerana di situlah tempat beliau menimba ilmu pengetahuan dalam bidang muzik dan pentadbiran. Selaku prosedur, beliau banyak mengubah pelbagai genre dan melodi termasuk pop, korporat dan muzik iklan. Pengalaman ini menjadi perangsang begi bekas Pengarah Muzik RTM ini untuk terus berkarya demi meningkatkan koleksi muzik simfonik Melayu untuk dijadikan warisan kepada generasi masa depan. Kerjayanya semakin menyerlah kerana berjaya menerbitkan banyak album. Beliau kemudiannya menyambung perkhidmatan sebagai Pengarah Muzik Orkestra Kuala Lumpur (1988-2000) dan Perunding Muzik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) (2001-2004) yang memberi beliau peluang bernaung di bawah tiga Datuk Bandar Kuala Lumpur. Biarpun sudah lama meninggalkan RTM, namun di situlah namanyan terus terpahat dalam industri muzik. Revolusi seni muzik tanah air banyak menerima sentuhan dan gubahannya. Johari diberi penghormatan mencipta lagi Bersatu, Bersetia, Berkhidmat dan lagu ini diterima sebagai lagu rasmi UMNO. Johari juga diberi mandat sebagai Pengarah Muzik dan Eksekutif Prosuder bagi mengendalikan persembahan besar produksi muzik PATA Conference di Kuala Lumpur dan produksi pentas Malaysiaku ayng bercorak ala Broadway Musical di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Kemuncak kejayaan beliau dalam bidang muzik diiktiraf pada peringkat dalam dan luar nagara sebagai perunding, pensyarah dan hakim pertandingan pelbagai pertandingan lagu. Segala curahan ilmu dan pengalaman luas yang ada pada diri beliau menjadikkannya tegar dalam meladeni perkembangan muzik tanah air.

DATO’ JOHARI SALLEH adalah Felo Tamu di Pusat Kebudayaan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau adalah mantan Pengarah Muzik RTM (1961-82), Pengarah Urusan Syarikat Josal Music Sdn. Bhd. (1983-86), Pengarah Muzik Orkestra Kuala Lumpur (1987-2000) dan Perunding Muzik DBKL (2001-2004).


Untuk semua: Selamat Membaca

2 ulasan:

Unknown berkata...

buku mc ni penting utk msyrakat menyedari ketokohan beliau.

Tanpa Nama berkata...

Rasa terharu sangat bila dato' jo hantar lagi manuskrip baru - sahabatnya dari USA.