Isnin, 23 Mac 2009

Bekalan Makanan







Foto Add By Google

Semenjak belajar masakan fozen ni, rasa terpanggil pula untuk membawa bekalan tersebut ke pejabat. Amat menjimatkan masa. Masa boleh digunakan untuk membaca dan mengedit manuskrip yang banyaknya hampir rebah menimpa diriku. Pagi-pagi keluarkan sahaja dari peti ais, dan terus menggorengnya dengan menggunakan api yang perlahan. Kemudian baru kuatkan apinya. Ini bagi menjaga kuih yang digoreng masak sepenuhnya di bahagian dalam. Nah! Sarapan dengan bekalan dari rumah amat menjimatkan belanja. Cuma mungkin orang kata kita kedekut pula nak makan di luar. Tetapi itulah hakikatnya yang masa itu adalah EMAS. Jangan persia-siakan masa. Sesekali untuk bersosial di luar / di Bandar Baru Bangi tu boleh juga, tetapi hadkan masa, jangan bersembang tak tentu pasal. Fokus kepada apa yang perlu sahaja.

Sewaktu di Europe, saya juga membiasakan anak-anak saya membawa bekalan makanan ke sekolahnya, biarpun pada masa itu mereka masih kecil lagi. Yah! Hampir empat tahun bukan masa yang pendik rasanya. Sementalahan pula saya dan keluarga tidak pernah pulang-pulang ke Tanah Air untuk tempoh tersebut. Saya memanfaatkan sepenuhnya masa tersebut dengan belajar masakan, menjahit, senamrobik, dan ke kelas bahasa Inggeris dan Dutch. Itu sahaja yang mampu saya lakukan dengan keadaan ekonomi keluarga ketika itu.

Bagi menjimatkan masa saya memasak di rumah. Apa lagi untuk menjamin makanan yang dimakan oleh family saya adalah halal. Setelah memasak, saya akan memasukkan ke dalam bekas khas yang begitu banyak di pasaran. Suami saya juga begitu. Kadang-kala bawa bekal epal dan roti. Ada bekas khas yang dipanggil sebagai lunch box. Cantik dan menarik juga boleh didapati di pasaraya. Biarpun hanya dengan membekalkan sebiji epal, air dan roti rasanya mereka akan kenyang. Apabila pulang dari sekolah mereka akan makan di rumah. Masyarakat Europe (khususnya Belgium) juga bergerak pantas dan mementingkan masa. Masa makan juga diambil kira. Mereka juga boleh makan epal dan roti sahaja untuk makan tengah hari. Kadang-kala boleh juga layan Belgium Waffer / kentang goreng yang boleh dibeli di kios tepi-tepi jalan. Ah! Rindu mula bertandang dengan situasi itu...

2 ulasan:

CikLieYzaOnline berkata...

sedapnya...akak pandai masak eh?tuliskan resepi kat sini sekali.senang saya nak belajar.hehehe....sedapnya.....

Tanpa Nama berkata...

Cik Liza
Bolehlah sikit-sikit...eh nampaknya kena tunggu buku resepi keluar...tak muat nak letak di sini ni...