Selasa, 24 Mac 2009

Pandai ke saya memasak...

Sebenarnya saya ni tidaklah pandai sangat memasak. Cuma kedua-dua aruah ibu bapa mertua saya suka dengan masakan saya. Aruah bapa saya pun suka dengan masakan saya. Mungkin kerana saya rajin ke dapur. Zaman remaja banyak dihabiskan dengan belajar dan belajar. Saya ke kelas tusyen, siang dan malam. Untuk menjadi insan yang berguna. Namun saya tidak juga pandai-pandai. Nak kata lembab sangat tidak juga. Tapi kedua-dua orang tua saya sememangnya mementingkan pelajaran. Kami adik beradik tidak pernah diminta ke dapur. Kalau ada pun cuma diminta membasuh pinggan. Aruah abah tidak makan masakan kita. Cuma bonda sahaja yang memasak dan kita cuma duduk dan makan. Kadang-kala bawa bekal ke sekolah. Ini cara lama yang suri rumah mesti menyediakan masakan untuk keluarga. Hingga kini saya tetap terkenang-kenang masakan bonda yang sungguh enak. Sayangnya bonda saya kini tidak lagi boleh membuat kerja-kerja suri rumah kerana sakit. Biarlah tugasan tersebut diambil oleh anak cucu yang berselirat di sekeliling bonda tersayang.

Apabila saya keluar dari kampung untuk menuju ke Bangi kerana bekerja, terus terang saya katakan, saya tidak dibekalkan dengan ilmu memasak, hatta memasak nasi sekali pun. Saya pandai memasak nasi kerana diajar oleh rakan-rakan serumah yang agak pakar dan saya dengan tidak pernah jemu-jemu belajar dari mereka sedikit demi sedikit bermula dengan memasak gulai keladi...saya tidak akan lupa memori indah dan kenangan bersama-sama rakan-rakan serumah yang cukup baik hati dan ramai di antara mereka yang telah bermenantu...Kami seakan-akan dipaksa untuk memasak mengikut giliran masing-masing. Dan kami akan makan apa jua yang dimasak oleh rakan-rakan...jika nak komplen masih boleh kerana kami semua dalam proses belajar. Ada rakan serumah yang jauh lebih muda usianya daripada saya cukup pakar memasak dan sehingga sekarang saya tetap ingat kesedapan masakannya. Kadang-kala kami mengata juga rakan-rakan yang tidak pandai memasak!

Jadi apabila telah berumah tangga terpaksalah saya memasak untuk keluarga. Jalan singkat yang diambil ialah dengan menghadiri kelas-kelas masakan dan mencuba resepi yang banyak terdapat di pasaran. ...sekadar berkongsi pengalaman...dan saya memang suka belajar memasak tetapi malas untuk mencuba resepi yang susah-susah. Hanya mencuba resepi yang ringkas dan cepat dan sedap dimakan. Kadang-kala lari dari resepi yang diberikan oleh Tok Guru.

4 ulasan:

Arenim Mohamed Thani berkata...

huhuhuhu..pandai...!!1 nasi goreng hari tu sedap... nanti bawak lagi eh??!!! hehehehehehehe...

Tanpa Nama berkata...

Hanim,
Iya ke? Tq. Itu sume resepi campak-campak apa yang ada...nanti kalau ada masa bolehlah buat lagi.

Tanpa Nama berkata...

mesti la pandai... tak sabar nk balik msia nihh... makan puas2... balik ni nnt mesti naik berat badan nih.. byk benda nk makaaaannn!!! mak nyer sambal tempe, kari ikan masin pun bleh gak layan.. maklum lahh.. sini tak de ikan masin.. hehe.. nk makan ikan bawal!! ikan bawal sweet sour.. bleh buat tak? klu x reti blaja lg ngan cik maah.. hehe..nadia request yer.. =)

Tanpa Nama berkata...

Honey,
Aduhhhhhai! Bonda pun teringat kepada gulai labu masak lemak yang anakanda sukai semasa belajar di Matrikulasi Tangkak dulu...asik2 suruh gulai labu n buat sambal...layan jugaklah. Kekanda pula gemar kepada sambal tumis bilis bonda...