Rabu, 25 Mac 2009

Hak Cipta Kepengarangan

Saya dihubungi oleh seorang bekas wartawan yang usianya hampir mencecah ke angka 80 tahun pada 2009 ini. Bukunya hampir siap. Tiba-tiba beliau menyatakan kerisauannya tentang kebanyakan daripada tulisan tersebut pernah terbit di dalam majalah tersohor di Malaysia ini. Beliau hampir-hampir mahu menarik balik tulisan tersebut daripada diterbitkan oleh pejabat saya. Beliau takut anak cucunya akan disaman sedangkan usianya sudah hampir senja dan ada lagi kata-katanya yang amat tragis. Dalam erti kata lain tidak sesuai untuk saya tuliskan di sini. Saya menjadi gundah gulana kerana telah terlalu banyak masa terkorban kerana menangani karya ini. Agak susah dan boleh dikatakan rumit juga. Wah! Begini rupanya menangani kerenah orang lama dan saya mendapat pelajaran yang paling berharga daripada beliau.

Saya nyatakan kepadanya saya akan cuba mendapatkan hak cipta kepengarangan daripada majalah asal. Saya hanya menyatakan cadangan sahaja. Saya ke rumahnya dan beberapa kali menghubungi beliau di telefon dan menyakinkan saya akan buat kerja-kerja tersebut asalkan saya dapat menyelamatkan manuskripnya yang telah banyak mengorbankan masa saya...

Akhirnya saya berjaya mendapatkan hak untuk menyiarkan karya tersebut di dalam siri-siri terbitan pejabat saya. Saya menyatakan kepadanya yang saya berjaya...dan kita tunggu sahaja karya tersebut terbit.

2 ulasan:

Nurul Nadia berkata...

wahhh... hebat gak mak nadia nihhhh... =)

teratai berkata...

Honey,
Iya ke? Mak Nadia ni kan selalu menentang arus...