Selasa, 24 Mac 2009

Daftar Haji...



Bertapa orang Malaysia semuanya sudah kaya raya dan berkemampuan untuk menunaikan fardu haji di Mekah. Pernahkah anda terfikir yang anda akan mendapat giliran yang begitu jauh... Saya sememangnya telah lama mencarum di dalam akaun Tabung Haji melalui potongan gaji setiap bulan. Namun, saya tidak pernah terfikir untuk mendaftarkan nama untuk ke Mekah. Saya fikir mungkin saya boleh berbuatnya apabila saya sudah memasang niat untuk bergelar hajah. Semua ahli keluarga saya telah mempunyai akaun masing-masing. Saya juga memotong gaji untuk dicarumkan ke akaun bonda saya.

Saya terfikir untuk ke Mekah kerana saya telah banyak merantau ke serata negara di dunia ini, sedangkan saya belum pernah ke Mekah biarpun untuk menunaikan umrah. Bertapa fikiran saya belum ke situ...maafkan saya duhai ibu bapaku. Saya ingin menjadi insan yang berguna tetapi saya belum didorongkan untuk ke Mekah. Setelah melihat jiran-jiran yang masih muda mahupun seusia saya ramai yang telah ke Mekah, biarpun terpaksa meninggalkan anak-anak yang masih kecil maka saya terfikir untuk berbuat sesuatu untuk kerja ibadah saya.

Saya harus meninggalkan rutin harian saya...membaca dan membaca...bekerja dan bekerja...lalu saya melapangkan masa pada hari ini untuk menambah lagi tabungan di Tabung Haji lantas mendaftar untuk ke Mekah. Tahukan bertapa kecewanya saya...saya harus menunggu ke tahun 2025 untuk menunaikan fardu haji. Rasanya terlalu lama, bayangkan umur saya dan suami ketika itu...itu saya belum lagi mendaftarkan untuk dia. Saya rasa esok saya akan terus mendaftarkan untuk dia pula. Saya tidak sanggup menunggu sehingga 2025. Biar apapun, saya harus berbuat sesuatu untuk mempercepatkan tempoh giliran tersebut....aduhai. Peringatan...Tolonglah jangan jadi seperti saya.

Tiada ulasan: