Selasa, 21 April 2009

Penerbitan Karya Sarjana Asing...

Tanggal 19 April 2009 lalu terlakar satu sejarah dalam hidupku. Yah! Episod demi episod, babak demi babak. Tika itu aku membentangkan sebuah kertas kerja yang agak berat pengisiannya. Sememangnya aku tidak menduga akan berada di hadapan khalayak akademik/semiakademik yang begitu ramai. Rasa berdebar, kecut dan takut bersilang baur. Hotel Seri Pacific Kuala Lumpur menjadi saksi kepada hasil usahaku ini.

Hal ini ditambah pula dengan pengerusi sesinya orang gulek...yang fasih berbahasa Melayu. Rakan-rakan pembentang pula adalah ahli akademik dari Universiti Malaya dan Universiti Sains Malaysia. Tetiba aku pula hanya seorang pegawai biasa yang tidak mempunyai kedudukan yang sebegitu tinggi dan ingin pula bercakap pasal penerbitan buku. Mujur aku berasa amat teruja kerana di hadapanku adalah peminat-peminat buku yang secara langsung pada diriku amat menyokong penglibatan seriusku dalam dunia penulisan dan penerbitan.

Melihat bekas-bekas sifu dan orang-orang kuat di dalam dunia penerbitan di hadapanku menyebabkan aku lebih teruja untuk bercakap dengan lebih lancar tanpa dibeban oleh perasaan takut. Akhirnya aku berjaya menyampaikan kertas kerjaku tulisan bersama Encik Roosfa Hashim dengan selamat. "Karya Sarjana Asing di Penerbit UKM: Masalah dan Strategi" - tajuk yang mengundang penyelidikan yang bukan sedikit dan sememangnya berat untuk diperkatakan.

Terima kasih di atas sokongan semangat rakan-rakan penerbitanku. Aku harap selepas ini ada impak yang boleh diterima kesan dari pembentangan kertas kerja ini. Aku tidak hanya mahu dikenali sebagai penyunting manuskrip yang bisu berkata-kata dengan berjuta-juta ayat dan dihempap oleh ketebalan manuskrip yang datang silih berganti. Oh! Maafkan aku...aku ingin menjadi pelarian di dunia penerbitan ini...

2 ulasan:

Unknown berkata...

pembentangan yg sgt bagus dan penting sbg bahan rujukan pd masa akan datang.

teratai berkata...

salle
aii...iya ke. sukanye. terima kasih. tak sangka ada orang yang nak masukkan akak dalam bakul n tekan lif