Ahad, 26 April 2009

Usainya Pesta Buku...

Pesta buku tahun ini secara peribadinya telah mencipta sejarah dalam hidup saya. Pertamanya kerana saya berpeluang membentangkan kertas kerja bertajuk Penerbitan Sarjana Asing di Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia: Masalah dan Strategi bersama teman pembentang yang juga sifuku Encik Roosfa. Beliau memberi peluang ini kepada saya untuk berada di pentas pembentangan berganding dengan pembentang-pembentang yang telah mantap kedudukannya. Oleh itu Persidangan Kebangsaan Penerbitan Ilmiah 2009 di Hotel Seri Pacific Kuala Lumpur pada 18-19 April 2009 telah menjadi saksi dalam lakaran drama sebabak hidupku.

Keduanya, saya juga diberikan giliran untuk menjadi pencatat untuk sesi pembentangan bagi kertas kerja. Memang kerja ini agak susah. Agak memeningkan kepala dan saya tak kisah diberikan tugas-tugas seperti ini kerana telah biasa disumbatkan dengan tugasan yang pelbagai. Ini kerana bos telah membawa tugas ini untuk diagihkan kepada anak-anak buahnya.

Ketiganya, untuk tahun ini juga saya dikehendaki bertugas di Pusat Dagangan Hak Cipta bagi mewakili MAPIM. Rights Trade Mission for the Malaysian Book Industry Putra World Trade Centre (PWTC) Kuala Lumpur antara 17-26 April 2009. Tugasan ini diagih-agihkan menurut petugas yang telah dipilih.

Keempatnya, saya juga berpeluang mendengar sesi dialog bersama Mr. Peter Ripken dan Dr. Jing Barts...iaitu orang yang bertanggung jawab ke atas Pesta Buku di Frankfurt, Jerman. Dapat berkenalan, beramah mesra dan mendengar ceramahnya sudah cukup memberikan impak yang besar dalam hidup saya yang bergelumang dengan industri perbukuan.

Paling menarik juga adalah peraduan yang ditawarkan oleh ITNM...Beli buku ITNM & memenangi Hadiah Bernilai RM100,000.00 dan peraduan berakhir 26 April 2009 tertakluk kepada terma dan syarat...sertai & menang. Kalau menang dapat hadiah utama kereta Produa Myvi. Hanya beli buku minimum RM20.00 saja dan lekatkan resit pembelian di borang yang dihulurkan oleh petugas ITNM. Waw..besar tu tawarannya. Rasanya ini adalah pertama kali saya menerima tawaran sebegitu dengan nilai wang belian buku yang ditawarkan oleh pihak ITNM. Gerai buku yang lain bagaimana...ada berani ke?

Saya juga banyak bertembung dengan artis dan orang-orang ternama yang lalu lalang ke gerai buku dan paling mustahak saya juga banyak sekali membeli buku-buku termasuk buku Dato' Kadir Jasin, novel-novel remaja Alaf 21, Kamus Dewan Edisi Ke-4 dan pelbagai lagi buku-buku serta banyak majalah kewanitaan. Sekarang ini masa terluang hampir tiada kerana mahu hadam dan menghabiskan buku-buku yang dibeli. Untuk diriku sendiri, Selamat Membaca....

2 ulasan:

Nurul Nadia berkata...

yay!!! novel.. novel...! tak sabarnyer nk balik baca... sebulan lg nih... tungguuuuu.... hehe~

teratai berkata...

Honey...bagus-bagus, semangat yang memang dicari-cari ni.