Ahad, 24 Mei 2009

Apabila Di sana Sini Orang Memperkatakan Tentang Kota Buku...

Wah! Bab ini yang paling saya suka. Ada juga orang penting yang bercakap pasal kota buku. Jadi ke? Bila hendak didirikan kota itu? Di mana letaknya tempat tersebut? Adakah di Kuala Lumpur atau di luar kota? Saya suka juga apabila perkara ini digembar-gemburkan. Sekurang-kurangnya ada juga orang ingat nak baca buku...Hendak suruh orang membaca buku ni bukannya kerja senang. Semua orang yang sudah bekerja malas hendak membaca....opps terlepas cakap pulak. Jahatnya mulut...

Mungkin selepas didirikan kota buku ini kelak, maka akan berduyun-duyunlah orang pergi shopping membeli belah...

i

"Hendak beli apa tu?"
"...hai beli buku ke makcik?"
"...untuk siapa"
"...untuk saya le, habis kau ingat untuk siapa lagi".
"Tapi makcik kan dah tua, orang kata sudah hendak masuk kubur...masih mahu membaca lagi ke...!"
"Hoi, lazernya mulut kau".
"Kau tau tak sekarang ni aku tengah nak buat PhD. Umur aku dah dekat 80 tahun tau. Aku cabar kau yang budak mentah ni belajar macam aku le..."

ii

"Tok...kita nak ke mana ni"
"Apa lagi, ke kota buku le"
"Di mana tu".
"Kat depan sana tu".
"Fuyoooo! Banyaknya buku...Ramainya orang tok... Sesak...Sume tu nak beli buku ke".
"Yelah! Kau ingat, diaorang datang ni suka-suka mengabiskan beras je ke".


Maka inilah antara dialog rekaan semasa di kota buku nanti....
Kita nantikan dialog ini menjadi kenyataan.

Tiada ulasan: