Ahad, 31 Mei 2009

Mengimbau Kenangan Silam...


Foto Ads By Google
Sudah lama menginggalkan kampung halaman tidak bererti luput segala ingatan tentangnya. Bagi diriku yang sudah lama tidak menjejakkan kaki ke kampung halaman berasa teruja apabila anakku memilih untuk meneruskan pembelajaran di Kolej Matrikulasi Johor. Saya sendiri tidak pernah terfikir akan ada kolej semegah itu di kampung halaman saya sehinggalah anak saya menamatkan pengajian matrik dengan jayanya di sana kira-kira dua tahun lepas.

Bermula dari era itu saya kerap pulang ke kampung kerana menjenguknya. Saya berbangga menjadi anak kelahiran Tangkak. Bandar ini kian maju dan menerima anjakan paradigma yang begitu menonjol sekali. Banyak yang saya tidak percaya telah berlaku di sana termasuklah deretan kedai-kedai kain dan rupa bentuk binaan bangunannya yang berubah mengikut peredaran zaman.

Saya berbangga menerima pendidikan di sini. Biarpun saya tidak bersekolah di luar dari kepompong Tangkak namun saya tetap mengagungkan setiap pembelajaran yang saya kutip di setiap sekolah yang pernah denainya saya layari. Sewaktu bermesyuarat di Dewan Bahasa dan Pustaka baru-baru ini, saya bertemu dengan adik salah seorang daripada guru yang pernah mengajar saya di SKPBT. Kami bercerita mengenainya. Saya teruja mendengar cerita guru saya daripada adiknya. Sudah berpuluh tahun saya meninggalkan Tangkak, namun saya tidak pernah lupa kepada jasa semua guru-guru saya yang memperkenalkan dunia keilmuan yang begitu penting dalam membina hidup saya sehingga menjadikan saya seorang insan sebegini rupa.

Untuk merakamkan rasa kasih saya ini saya titipkan nama-nama sekolah yang pernah menerima kehadiran saya...peringkat awal mengenal ABC saya didaftarkan di Sekolah Kebangsaan Perempuan Bandar Tangkak. Usai sekolah rendah saya berbasikal untuk menuju ke Sekolah Menengah Tun Mamat Tangkak dan di antara keduanya itu saya tetap meneruskan pembelajaran agama di Sekolah Agama Lelaki Bandar Tangkak hingga tamat darjah khas sekolah agama. Maka lengkaplah seluruh pembelajaran saya sepenuhnya di bandar Tangkak dan saya berani menyatakan saya adalah anak jati Tangkak sehingga UKM menerima kehadiran saya hingga kini.

2 ulasan:

Nurul Nadia berkata...

i enjoyed my every second studying in jOhoRe MatRiculation cOLLege.... one of my best years of my life!!

teratai berkata...

hehehe bestnya anak mak ni...jgn lupa g tgk kosmo online smlm ada gambo abah