Ahad, 14 Jun 2009

Warna hati terakhir Arena Wati



Warna hati terakhir Arena Wati
Tajuk: Warna Hati Era Remaja
Pengarang: Sasterawan Negara Arena Wati
Penerbit: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjung Malim, Perak
Tahun: 2008
Harga: RM46 (Kulit Lembut) RM70.50 (Kulit Keras)
ISBN: 978-983-3759-36-1
Halaman: 379
Pengulas: SAADAH JAFFAR


BUKU ini terbahagi kepada lima bahagian iaitu "Pada flora ada bunga, Pada unggas ada sayap, Pada angin ada pesan, Pada bulan ada rindu dan Pada kasih ada sayang".

Ia tentang kehidupan dan pengalaman pelaut yang diwakili oleh watak Sahak Muhamad Ali. Dia digambarkan sebagai jejaka yang menginjak usia 23 tahun.

Nama sebenarnya adalah Abdul Rahim Daeng Massare, berasal dari Makasar. Kapten Pobjoy memanggil lelaki Bugis ini sebagai Bacok @ Basok. Namun di dalam cerita ini, Sahak mengaku berasal dari Serkam Laut, Melaka.

Semuanya kerana mahu mengelak daripada menjadi buruan penjajahan Inggeris, perang revolusi kemerdekaan Indonesia dan lari daripada genggaman Belanda.

Besar kemungkinan karya ini diolah berdasarkan kepada pengalaman pengarangnya yang cukup kaya dengan dunia kelautan. Penceritaan yang dibuat lewat novel ini tidak banyak dilontarkan ideanya oleh pengarang lain.

Pelaut mesti menadah ilmu kelautan. Hidup di lautan penuh cabaran. Ombak dan gelombang besar, lautan bergelora, mesti diharungi. Bayangan suasana alam ketika di tengah-tengah samudera termasuk mengkaji cuaca, melabuhkan sauh, pergerakan bulan dan bintang dan segala ilmu ketika ingin berlabuh dan belayar ini dikuasai sepenuhnya oleh Arena Wati.

Ilmu kelautan yang diturunkan oleh ayahnya ini secara tidak langsung dapat ditelusuri di dalam novel ini. Beliau menurunkan cerita tersebut melalui watak Sahak.

Kadangkala pengarang juga menurunkan watak Sahak sebagai Arena Wati S.

Watak Sahak di dalam cerita ini berkelana di lautan bersama-sama anak-anak kapal seperti S.S. Kemuning, De Eirens, Baund dan Van Riemsdijk yang membawa kargo bahan-bahan makanan seperti beras.

Mereka selamat mendarat di pelabuhan-pelabuhan yang dinyatakan dengan jelas di dalam novel ini. Ini adalah identiti sebenar Arena Wati melalui karya-karyanya iaitu menulis atau berkarya berdasarkan fakta dan penyelidikan serta juga pengalaman.

Walaupun karya tersebut berbentuk kreatif namun dibaurkan dengan ilmu pengetahuan. Untuk itu glosari bagi istilah-istilah yang sukar, disediakan di setiap akhir bab.

Jalan cerita novel setebal 379 halaman ini banyak berunsur sejarah. Latar masa yang digunakan adalah antara 1930-an hingga 1950-an. Namun yang banyak dinyatakan adalah ketika Tanah Melayu berada di ambang Perang Darurat.

Pembaca seakan-akan dibawa melatari sama di dalam suasana zaman darurat dan berada di bawah pemerintahan penjajahan. Sekali-sekali di sana sini pengarang novel ini turut menyelitkan istilah Jerman dan Belanda bagi melengkapkan suasana ketika itu. Suasana itu begitu hidup dan pembaca boleh sama-sama merasai situasi ngeri yang pernah berlaku.

Hidup di tengah-tengah samudera kadang kala menggugah jiwa muda Sahak. Dalam kehidupannya, dengan umur yang masih muda, banyak jenis pengalaman yang sudah dilalui yang sentiasa dikurniai perlindungan, petunjuk, kenikmatan, riang duka dan ujian dari Allah.

Naluri kelelakian Putera Nusantara ini kadangkala tergugat jua akibat godaan Jenifer, wanita Jerman berusia 29 tahun yang juga isteri kepada Kapten Pobjoy.

Bagaimanapun Sahak tetap mengingatkan dirinya yang begitu memuja dan mencintai anak gadis Pontian yang gambarnya pernah tersiar di dalam Majalah Hiboran keluaran 16 April 1949. Gadis jelita yang dicintainya itu adalah seorang guru dan menjadi Leftenan Girl Guide.

Biasanya Sahak akan meluahkan rasa dengan menulis surat kepada kekasih hatinya itu di dalam tulisan Jawi. Keimanannya ingin dipelihara. Beliau tidak ingin menyakiti hati gadis tersebut dan tidak akan meruntuhkan iman dan akhlaknya.

Gadis itu dipujanya dengan sesungguh hati sambil fikirannya menerawang jauh - "Aku wajib terbang atas gelombang! Untuk bertelur dalam sarang musuh tanah air kami - Nusantara Tercinta."

Kewajipan mendaulatkan negara dan memulihkan maruah bangsa bukan soal patriotik atau tidak, tetapi tagihannya pasti menuntut darah dan nyawa demi untuk tanah air.

Selama belayar di lautan, Sahak yang telah meninggalkan Makasar mulai April 1942 hingga April 1950. Untuk tempoh itu beliau telah kehilangan ramai saudara terdekat termasuk neneknya Daeng Kundek dan saudara sebelah pihak emak dan ayahnya seperti Kamummuk, Riya, Sattar, Abdul Rahman, Tanrak, Nagaria, Munah, Abdul Fattah dan Cena.

Konflik jiwa Sahak yang bercelaru dirundung kesedihan diturunkan dengan jelas oleh pengarang kerana kehilangan tersebut.

Pengarang turut menyatakan setiap laluan kapal yang dilalui oleh Sahak. Destinasi setiap pelabuhan dinyatakan. Setiap pelabuhan yang disinggahi sebenarnya wujud dan ini membuktikan pengarang membuat penyelidikan yang begitu teliti tentang latar tempat.

Nama-nama tempat, jalan, bangunan dan pelabuhan ada dinyatakan oleh pengarang. Pembaca boleh mengikuti jalan cerita yang digarap dengan agak mudah kerana mereka mengetahui nama-nama tempat tersebut seperti Johor Bahru, Melaka, Benut, Singapura, Makasar, Pontian, Laut Andaman, Pelabuhan Swettenham, Rangoon, Pulau Kukup dan sebagainya.

Pengarang meninggalkan pesanan yang harus direnung sedalam-dalamnya menerusi hati di akhir suatu era. Inilah pusaka abadi yang kita miliki dari alam wajib kita pelihara untuk diwarisi zuriat kita turun-temurun.

Belailah kami! Demi cintamu kepada diri kamu serta kesayanganmu kepada keluargamu dan zuriatmu.

Karya ini menjadi karya tercetak terakhir yang diserahkan oleh Bapa Arena Wati ke tangan penulis pada 13 November lalu. Biarpun karya ini agak sarat dan berat, namun Allahyarham tetap meminta saya menghayatinya dengan sepenuh penghayatan.

Ketika itu arwah sedang menjalani rawatan di HUKM sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir pada malam 25 Januari lalu. Al-Fatihah.

Petikan Utusan Malaysia, halaman 11, 15 Jun 2009.

Tiada ulasan: