Rabu, 3 Jun 2009

Apabila Cuti Sekolah Bermula...

Ads By Google
Minggu ini seperti biasa jalan raya menuju ke kampus UKM agak lenggang kerana tiada kenderaan yang sibuk menghantar anak-anak ke sekolah. Dalam masa 10 minit sahaja sudah sampai ke UKM...Wah! Meriah gitu. Jalan raya ni seperti ana yang punya.

Hujung minggu dipenuhi dengan undangan perkahwinan di sana sini. Minggu lepas sahaja saya menerima 5 kad undangan daripada pelbagai tempat. Saya cuma memenuhi 3 kad jemputan terpilih. Kriteria utamanya adalah...dekat dengan rumah dan keduanya memenuhi jemputan orang yang terawal menghantar kad undangan itu.

Untuk pertama kalinya saya memenuhi undangan jemputan perkahwinan di Hotel Equatorial Bangi. Kalau jemputan perkahwinan di hotel-hotel lain di sekitar Kuala Lumpur tu dah biasa saya pergi. Wah! bunyi sombong pulak... Rasanya sudah hampir 30 tahun saya tinggal di Bangi ini, tetapi inilah kali pertama saya memenuhi undangan perkahwinan di situ. Sungguh meriah sekali...bayangkan dewan yang pernah meriah dengan majlis pelancaran buku Tan Sri Rashdan Baba yang sama-sama kami buat dahulu, dipenuhi dengan para jemputan majlis perkahwinan.

Firasat saya, mungkin tuan rumah ini banyak duit...kah kah kah...geli hati pula. Sudah dijemput tu kira bertuah le...Untungnya si anak dapat diraikan di majlis di hotel. Saya diminta menjawab sama ada untuk hadir atau tidak ke majlis tersebut terlebih dahulu. Ramai jiran-jiran saya di majlis ini. Di meja sana sini kelihatan jiran-jiran saya, melambai-lambai tangan. Macam re-union pula.

Oleh sebab saya sudah berada untuk 3 majlis perkahwinan untuk hari yang sama, maka saya pun membuat perbandingan di antara satu sama lain. Jawapannya hanya saya sendiri sahaja yang mengetahuinya...

Biarpun dalam keadaan bercuti, namun saya masih boleh nampak lagi anak-anak yang mungkin berada di tahun peperiksaan menuju ke sekolah kerana ada kelas tambahan diadakan oleh guru-guru yang gigih. Apa-apa pun selamat bercuti kepada semua guru-guru dan anak-anak yang masih bersekolah. Jangan lupa kepada pelajaran. Selamat bercuti dan berjaya dalam apa jua bidang yang diceburi.

Tiada ulasan: