Ahad, 31 Mei 2009

Menonton Orkestra Simfonik



Foto dari Google

Baru-baru ini guru muzikku telah mengundang aku untuk menonton persembahan orkestra simfonik. Pada peringkat permulaannya aku tidak mengetahui yang beliau turut bermain di dalam orkestra ini. Sangkaanku hanyalah sebagai undangan biasa bagi menambahkan lagi pengetahuanku di dalam bidang muzik.

Oleh sebab tidak biasa dengan laluan di UPM maka aku bergerak agak awal sedikit iaitu sebaik sahaja selesai solat Maghrib. Guruku meminta aku sampai di dewan persembahan sebelum jam 7.30 malam. Namun aku mengambil keputusan untuk solat dahulu sebelum ke sana.

Memang banyak arah papan tanda menuju ke tempat orkestra. Dalam kegelapan malam itu aku mencari dewan persembahan. Majlis diadakan di dalam dewan kuliah utama, Fakulti Perubatan UPM...di sana telah menanti sekumpulan para pemuzik yang pelbagai. Memang masa tiba, majlis telahpun bermula...aku tak kisahlah. Ini pertama kali menonton orkestra begitu.

Tengok punya tengok rupa-rupanya macam guruku yang sedang bermain cello. Besar tu alat muziknya. Aku kagum dengan persembahan konduktur muzik tersebut. Kebetulan pula aku duduk bersebelahan dengan keluarga orang yang menjadi konduktur muzik itu...ala-ala gaya Dato' Johari Salleh masa jadi konduktur muzik di RTM. Permainan muzik kian rancak...

Masa rehat aku gunakan untuk menghantar sms kepada guruku...ringkas sahaja bunyinya...Yeh yeh...thank u for coming....masa itu semua pemuzik berehat dan berada di belakang pentas....sememangnya aku teruja melihat persembahan pada malam tersebut.
Sebelum ini aku teringin untuk menonton persembahan orkestra di mana-mana tetapi tiada kesempatan walaupun telah ada beberapa undangan. Tetapi undangan ini aku penuhi kerana masa yang ada begitu bersesuaian sangat.

Usai persembahan, semua keluarga ke pentas persembahan....ada yang memberikan jambangan bunga, dan ada yang memberikan pelbagai hadiah. Aku tiada apa-apa hendak diberikan kerana sememangnya aku tidak tahu guruku membuat persembahan hebat begitu. Dulu ada juga guru muzik (Miss Julia) kini menjadi guru muzik di sekolah swasta - yang berkelulusan UPM mengundang aku menyaksikan persembahan piano solonya di UPM. Disebabkan beliau berada di tahun akhir dan itu adalah persembahannya untuk projeknya maka aku siap-siap telah membelikan sejambak bunga untuknya. Aku tidak malu naik ke pentas untuk menghadiahkan jambangan bunga tersebut sebagai menghargai persembahan piano solonya yang begitu hebat.

Tetapi, untuk persembahan orkestra pada malam tersebut aku tidak membawa apa-apa...hanya bawa hati yang gembira... Namun dengan rasa tidak malunya juga, aku ke pentas menemui guruku dan memeluknya dengan penuh kasih sayang. Aku mengucapkan tahniah dan sempat merakamkan kenangan bersama. Tahniah Miss Tiffany...dikaulah guruku yang memahami kepayahanku, namun sering kali memuji ketangkasan jari jemariku di mata piano. Senyum lagi bila aku buat silap dan tak praktis dengan baik. Entahkan jujur entahkan tidak...namun aku senang bergurukan beliau...biar beliau seusia anak bujangku....

Tiada ulasan: