Selasa, 21 Julai 2009

Diploma Muzik UKM


Petikan Akhbar Utusan Malaysia (16 Julai 2009) ...sempena Majlis Pelancaran Buku Dato' Johari Salleh: Tegar Meladeni Industri Muzik pada 14 Julai 2009

Diploma Muzik UKM
Oleh FADZILAH BAHARUDIN

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) akan memperkenalkan program Diploma Seni Muzik bagi membantu penggemar muzik yang tidak berkelayakan melanjutkan pelajaran.

Naib Canselornya, Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hassan Shahabudin memberitahu, program tersebut akan diperkenalkan pada awal tahun depan.

''Kita tahu ramai yang meminati muzik tetapi ada yang tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran kerana syarat dikenakan oleh sesebuah institusi pengajian tinggi adalah pemohon perlu ada sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

''Untuk program kita, meskipun pemohon tidak mempunyai SPM tetapi sekiranya mempunyai pengalaman dalam bidang muzik, mereka boleh memohon.

''Program ini dilaksanakan bagi membantu mereka yang meminati muzik melanjutkan pelajaran,'' katanya ketika ditemui selepas pelancaran buku Memoir Johari Salleh: Tegar Meladani Industri Muzik di sini semalam.

Pelancarannya dilakukan oleh Pro Canselor UKM, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid.

Menurut Sharifah Hapsah, program itu juga merupakan saluran kepada peminat muzik untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dalam bidang tersebut.

''Apabila kita menerima mereka untuk program diploma, pastinya hasrat mereka untuk melanjutkan pelajaran di peringkat lebih tinggi seperti ijazah terbuka luas,'' jelasnya.

Sementara itu, dalam ucapan pelancaran, Ahmad Sarji berkata, penghasilan buku Memoir Johari Salleh itu amat bersesuaian untuk dijadikan sumber rujukan kepada golongan muda yang meminati muzik.

''Ideologi Johari diketengahkan dan dapat dikongsi dengan semua peminat muzik. Apabila membacanya barulah anak-anak muda boleh mengetahui susah dan senangnya mahu menjadi seorang pemuzik,'' katanya.

Dalam pada itu, penulis buku tersebut, Datuk Johari Salleh berkata, penghasilan buku berkenaan merupakan satu penghargaan buat dirinya.

''Sudah lama saya menyimpan impian untuk menghasilkan buku sebegini. Walaupun tidak pandai menulis secara formal tetapi saya mencuba.

''Ini semua saya lakukan kerana saya mahu mencurahkan segala ilmu yang ada untuk dikongsi bersama-sama peminat muzik yang lain terutamanya golongan muda,'' katanya.

Catatan: Saya sengaja meletakkan artikel ini di sini untuk membolehkan orang lain berkongsi rasa dalam mendalami bidang muzik...semoga ada faedahnya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mudah2an termakbul lah impian utk melanjutkan pelajaran dalam bidang muzik ini bg yg betul2 nak belajar tetapi tdk mempunyai peluang..INSYAALLAH