Khamis, 23 Julai 2009

Pertumbuhan dengan Kesetaraan: Realiti dan Harapan


Wah...akhirnya siap juga buku Syarahan Perdana Profesor Dr. Ragayah ni. Seputar alam rasanya jiwa...

Majlis berlangsung dengan meriah di Bilik Senat, UKM. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Prof. dan saya juga senang bekerja dengannya. Akhirnya beliau berjaya merealisasikan syarahannya. Tahniah.

Untuk peminat buku ekonomi...saya perturunkan blurb buku untuk dijadikan panduan pembeli:

Agihan pendapatan dan pembasmian kemiskinan merupakan satu dimensi penting ekonomi pembangunan yang sudah lama dibicarakan. Hal ini kerana dua matlamat utama pembangunan ekonomi ialah pertama, memperuntukkan sumber supaya pendapatan purata benar meningkat dan kedua, mengagihkan pendapatan dan kekayaan dengan lebih setara supaya rakyat semua lapisan dapat berkongsi kekayaan ekonomi ini secara adil. Persoalan besar dari segi teori, dasar dan strategi yang perlu kita tangani ialah sama ada kita hendak memilih pertumbuhan dengan agihan atau pun pertumbuhan yang menggantikan agihan.

Dasar terhadap agihan pendapatan diberi tumpuan kerana kemiskinan bukan sahaja boleh dibasmi menerusi dasar pertumbuhan tetapi juga menerusi dasar agihan. Isu agihan pendapatan di kalangan masyarakat berbilang kaum seperti Malaysia juga penting bagi pembangunan negara kerana ia mempengaruhi kesepaduan masyarakat. Mengabaikan kepentingan agihan pendapatan dan kekayaan di kalangan rakyat berbilang kaum boleh menjadi punca pertelingkahan masyarakat seperti terbukti dengan Peristiwa 13 Mei 1969.

Prinsip yang hendak diutarakan di sini ialah pertumbuhan perlu untuk agihan kerana apa yang diagihkan hanyalah datang daripada penambahan saiz kek ekonomi. Tambahan pula, cara menentukan sasaran agihan ini mesti berasaskan prinsip keperluan sosioekonomi yang merentasi kaum, strata, wilayah, gender, dan agama. Hanya dengan pendekatan begini baru kita dapat mencapai keadilan social yang membolehkan kemiskinan mutlak dihapuskan, kemiskinan relative atau agihan pendapatan disederhanakan dan tidak terdapat mana-mana
kumpulan dipinggirkan.

Dalam membincangkan persoalan pertumbuhan dengan kesetaraan ini, empat persoalan besar akan dibicarakan. Pertama, wacana tentang hubungan antara pertumbuhan dengan agihan, iaitu, bagaimana pertumbuhan mempengaruhi agihan dan sebagai imbalannya, bagaimana agihan pula mempengaruhi pertumbuhan. Kedua, persoalan hubungan antara kemiskinan dengan ketaksetaraan dan pertumbuhan di Malaysia, khususnya mengapa Malaysia memperkenalkan dasar pertumbuhan dengan kesetaraan dalam bentuk Dasar Ekonomi Baru. Ketiga, membicarakan dasar dan perubahan struktur ekonomi Malaysia yang mempengaruhi perubahan kedudukan agihan pendapatan dan kemiskinan, khususnya meneliti apakah arah aliran agihan pendapatan dan insiden kemiskinan di negara ini. Keempat, meneliti faktor-faktor yang telah menentukan arah aliran agihan pendapatan dan insiden kemiskinan di Malaysia. Perbicaraan mengenai empat persoalan ini membawa kita kepada rumusan bahawa pertumbuhan boleh melebar atau sebaliknya mengecilkan jurang ketaksetaraan agihan pendapatan. Kedua-dua proses ini boleh berlaku, bergantung kepada faktor-faktor struktur dan dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan sesebuah Negara pada satu-satu masa. Campur tangan kerajaan merupakan kunci untuk mengurangkan ketaksetaraan dan memastikan keadilan sosial. Demi menegaskan pentingnya peranan kerajaan bagi mengawal dan mengecilkan jurang ketaksetaraan agihan pendapatan di Malaysia, maka beberapa cadangan dasar dimajukan untuk menangani cabaran-cabaran itu dengan mengambil kira perkembangan senario sejagat.

SELAMAT MEMBACA

Tiada ulasan: