Selasa, 18 Ogos 2009

Catatan di Kodaikanal, India

Pada 15-21 Julai lalu saya berpeluang ke Kodaikanal, India. Banyak cerita yang boleh dikongsi bersama tetapi saya tidak sempat untuk menulis panjang lebar di sini lantaran kesibukan tugas. Namun saya ada menulisnya dalam bentuk cerpen – adaptasi kisah cinta antara dua benua. Kawasan perbukitan ini amat popular sekali di India dan semamangnya menjadi daya tarikan kepada pelancong. Saya juga menemui ramai pelancong berketurunan India-Malaysia di sini. Saya rasa, tidak ramai yang mengetahui dengan agak terperinci mengenai tempat ini. Saya juga baru mengetahuinya setelah benar-benar berada di kawasan Tamil Nadu, India Selatan ini. Kodai terletak di ketinggian altitud 2,133-m dan melingkari kawasan sekitar of 21.45-sq-km.

Perjalanan menuju ke sana begitu menakutkan sekali kerana memerlukan kemahiran memandu yang agak tinggi. Jalan rayanya cukup mencabar dan agak merbahaya. Pemandu mesti berhati-hati setiap ketika. Banyak cerun yang merbahaya dan sayup ke bawah.

Cuacanya agak sejuk. Saya harus mengenakan pakain musim sejuk yang saya beli di sana kerana saya tidak pernah menyangka cuacanya sesejuk itu.

Selain daripada mengambil foto, seperti biasa saya akan membeli belah, berjalan-jalan ke tempat yang menjadi daya tarikan pelancong dan mencuba makanan tempatan.

Tiada ulasan: