Isnin, 31 Ogos 2009

Santai bersama hobi...

Cuti panjang sempena dengan Hari Kemerdekaan baru-baru ini, saya tidak ke mana-mana...cuma asyik dengan hobi saya iaitu membaca, menulis, shopping dan bermain piano. Saya tidak akan jemu dengan keempat-empat hobi ini.

Saya mulakan dengan membaca buku Lentera Mustika, karya Nisah Haron. Setakat ini belum habis baca lagi. Kebetulan buku ini baru sahaja saya peroleh - yang dihantar sendiri oleh pengarangnya kepada saya. Kebetulan anak perempuan saya yang meminta saya memberikan nama pengarang yang saya gemari untuk dicari bukunya sebelum beliau bertolak pulang ke Moscow. Yah! Anak saya sempat melihat 15 buah buku (kalau tak silap kiraan, seperti yang dihajatinya). Saya katakan padanya saya mahukan buku Nisah Haron. Sebelum ini saya cuma ada 2 naskhah karyanya. Rasanya saya sudah punya kesemua koleksi karyanya. Cuma sekarang ini saya sedang mencuri ruang untuk membaca kesemua buku-buku tersebut di samping hambatan kerjaya yang terlampau sibuk.

Macam hari raya juga, semua orang pakai tema warna baju, jadi untuk hadiah hari lahir atau hari ulang tahun perkahwinan pun ada tema juga. Saya sudah ada tema pengarang untuk buku-buku kegemaran saya. Saya pilih seperti Shahnon, Arena Wati, A. Samad Said dan terkini Nisah Haron. Saya akan mencari lagi tema-tema pengarang yang lain seperti Anwar Ridhwan yang telah beberapa kali saya temui di pelbagai acara sastera dan di rumah Pak Arena. Saya juga akan mencari karya Mawar (sudah ada 2 karyanya), Pak Hamka, A. Samad Ismail dan lain-lain pengarang.

Tahun lepas saya peroleh koleksi Pak Samad - yang anak saya beli untuk saya jua. Wah! Anak-anak saya sememangnya pencinta buku. Kalau yang perempuan tu, satu almari penuh dengan novelnya, dijaga rapi, dibalut dengan plastik dan diberi indeks. Tak boleh pinjam!!! Takut rosak. Bagus, bagus, bagus....Kalau orang lain sudah baca, mood untuk kita baca semakin kurang. Biarpun kini sedang belajar jurusan perubatan tetapi minatnya kepada novel Melayu tidak pernah padam. Buku-buku yang dibeli itu akan dibaca apakala beliau pulang bercuti nanti. Saya sudah balut kesemuanya dengan plastik. Lagi setahun dia akan baca koleksi tersebut, ...saya akan baca dulu kerana katanya buku-buku itu untuk saya juga. Satu kagum dengan minatnya itu. Suka membeli dan membaca buku. Cuma dia belum ada minat untuk menulis novel lagi.

Pesanan menerusi Ujana Ilmu agak cepat dan berkualiti kerjanya. Buku-buku yang dipesan dibalut dengan plastik yang cantik. Pengarangnya Nisah, menandatangani ke semua buku karyanya.

Kemudian saya membaca dan menulis untuk beberapa buah buku yang diberikan secara percuma kepada saya, untuk ruangan resensi buku. Saya agak lama tidak menulis untuk ruangan ini kerana malas. Asyik tertangguh-tangguh kerana banyak sangat kerja. Kalau saya rajin memang boleh siap kerana saya akan 'memaku' diri di kerusi sehingga selesai apa yang hendak saya tulis. Saya juga menyiapkan dua buah cerpen yang saya sasarkan untuk dihantar ke Berita Harian dan Mingguan Malaysia. Saya telah hantar puisi merdeka untuk Mingguan Malaysia, tetapi masih tidak keluar-keluar. Hari merdeka pun telah berlalu. Mungkin istilah biasa terpaksa saya terima hakikatnya...'dibakulsampahkan'. Maaf cakap, tembok yang dibina amat tebal. Agak sukar untuk ditembusi. Namun, saya harus mencuba dan terus mencuba.

Apakala telah penat untuk kedua-dua hobi di atas, saya akan beralih arah. Untuk minggu ini sahaja saya dapat memainkan beberapa buah lagu di piano saya. Agak seronok. Walaupun tidak seenak orang profesional bermain, tetapi saya cukup puas hati kerana dapat memuaskan hati sendiri. Saya membaca notasi muziknya dan bermain mengikut apa yang ditulis oleh penulisnya. Itu pun sudah cukup baik buat diri saya. Minta maaf kepada jiran-jiran kalau bulan-bulan puasa ini saya menganggu...

Untuk merehatkan minda saya akan ke pusat membeli belah kerana banyak perkara boleh dibeli di situ. Sayangnya, saya tak tahu nak beli apa dan untuk siapa. Saya telah menyiapkan kelengkapan untuk hari raya sebelum ini. Jadi, apakala keluar shopping saya hanya menjamu mata bagi melihat-lihat jikalau ada koleksi beg tangan terbaru.

Sekian.

2 ulasan:

Unknown berkata...

bila boleh pinjam lantera mustika? cptlah baca..hahah

Nurul Nadia berkata...

amboi2.. panjangnye tulis... macam karangan daaa.... haha... camne cerpen yg tertangguh haritu? emel la kat nadia.. bleh dikritik lagi.. haha.. salam sahur~