Isnin, 7 September 2009

Cuti yang panjang....

Hari Isnin cuti lagi. Cuti ini bersambung-sambung mulai daripada Sabtu lagi. Banyak aktiviti yang boleh dilakukan sempena dengan cuti yang panjang ini.

Kami berkumpul adik beradik kerana membersihkan 'rumah tiang seri tegak bersepuluh' di tanah tumpah darah (tanah leluhur) kami di Tangkak, Johor. Tanah tempat kami dilahirkan oleh seorang ibu dengan seribu kepayahan bersama ketegasan seorang bapa yang cukup digeruni (ketika itu...). Kami membesar dengan disiplin yang diterapkan oleh bapa. Yah! Sesungguhnya kami berbangga kerana beribubapakan mereka. Ibu bapa kami sentiasa menyepuh doa agar kami semua menjadi insan yang berguna dan memperoleh jodoh dalam kalangan insan yang baik-baik juga tidak kira di mana jua kami bertemu jodoh.

Oleh itu, setelah berpulangnya ke rahmatullah ayahanda tercinta pada 25 Februari 2000 maka bonda tercinta terpaksa di bawa ke sana sini kerana tiada siapa lagi yang mahu tinggal di rumah kelahiran kami, sementelahan pula bonda kami bukannya sihat sangat....Kami terpaksa reda dengan keadaan yang menimpa bonda. Kami semua terpaksa meninggalkan kampung halaman kerana tuntutan kerjaya dan keluarga baru yang dibina. Bonda terpaksa mengikut kata hati anak-anak yang hampir kesemuanya telah berjaya di bidang masing-masing...pastinya ayahanda bersyukur kerana memperoleh anak-anak seperti kami. Kami pasti almarhum ayahanda tahu niat baik kami semua.

Ramadan yang dititi kini, kami tetap pulang...biarpun seketika. Syawal yang dinanti kami juga akan tetap pulang bersama dengan keluarga besar kami...

Tiada ulasan: