Selasa, 8 September 2009

Nasi Ambang...

Bulan puasa ni selera kita untuk makan berbeza-beza. Secara kebetulan ketika saya pulang ke kampung halaman baru-baru ini, saya telah membeli enam bungkus nasi ambang di Bazar Ramadhan yang terletak tidak jauh dari rumahku. Pada mulanya saya hanya membeli satu bungkus sahaja untuk suamiku kerana nasi ambang memang kesukaannya. Kemudian saya beli lagi lima bungkus untuk adik-adikku yang turut ada membeli juadah berbuka puasa ketika itu. Anak-anakku yang tinggal di Moscow pun suka makan nasi ambang. Paling seronok kami "belanja membelanja" sesama sendiri ketika itu. Adikku memberiku roti john untukku, adik perempuanku memberiku air tahu. Manakala seorang lagi adik lelakiku yang lain memberiku kuih kuci... Walaupun kita sama-sama ada duit, tapi nak juga merasa dibelanja tu.
Adik perempuanku yang sama-sama mengikutku membeli murtabak turut meminta aku membelikannya murtabak. Memang rasa seronok dan meriah. Kereta kami yang bergerak menuju ke Kuala Lumpur sarat dengan juadah berbuka puasa yang dibeli di Bazar Ramadhan Tangkak. Adik-adikku tidak biasa membeli makanan di mana-mana Bazar Ramadhan. Kata mereka, isteri masing-masing suka memasak sendiri di rumah.

Petang itu, kami berbuka dengan nasi ambang dan juadah yang dibeli tadi. Bercakap mengenai nasi ambang ni, suamiku agak fanatik sedikit dengan menu nasi ambang ini. Saya pula hanya mengetahui keenakan nasi ambang ini setelah agak lama merasai resepi ini yang dibuat sendiri oleh orang-orang kampung suamiku ketika majlis perkahwinan, kenduri kendara doa selamat, nyunati dan lain-lain majlis keramaian. Jadi, saya sudah agak terbiasa dengan menu ini yang biasanya disajikan oleh masyarakat keturunan Jawa di kampung-kampung terpencil.

Namun, kini di Bandar Baru Bangi sudah mula dijual nasi ambang. Sebungkus dijual dengan harga RM4.00. Jika mahu membeli nasi ambang, anda boleh ke Seksyen 3 berhampiran dengan kedai kereta Proton. Di situ ada dua orang Mamat yang menjual nasi ambang. Bulan puasa ni mereka tidak berjual pula. Ketika kami baru-baru mendarat di KLIA - pulang dari Seoul, Korea Selatan, kami terus singgah ke gerai ini hanya kerana mahu membeli nasi ambangnya. Begitulah ceritanya. Rindu dengan nasi ambang....

3 ulasan:

Nurul Nadia berkata...

sedapnyer nasi ambang.... =).
happy birthday mak! love u..

teratai berkata...

Honey, TQ and Love u too.

Unknown berkata...

terliur dgr nasik ambang...