Ahad, 13 September 2009

Bersiar-siar di hujung minggu...

Minggu ini kami agak lapang. Usai melunaskan apa yang patut di rumah, saya berkesempatan mengunjungi adik ipar yang sedang menjalani rawatan kerana sakit batu karang di KPJ Hospital, Shah Alam. Saya melihat keadaannya yang sedang menanggung kesakitan yang amat sangat kerana baru sahaja selesai menjalani proses rawatan mengeluarkan batu karang yang agak banyak. Kami berbual panjang kerana sudah lama tidak bertemu.
Selepas singgah di sebuah masjid di Banting, kami meneruskan perjalanan menuju ke Sungai Buaya, Banting kerana ingin menziarahi seorang lagi adik ipar saya yang sedang dalam tempoh pantang bersalin. Saya seronok melihat bayi yang cukup comel dan agak lupa bagaimana caranya untuk mengangkat bayi secomel itu. Walau bagaimanapun saya cuba juga walaupun ditertawakan oleh orang sekeliling yang melihat saya. Lalu mereka bertanya kepada saya, sudah berapa lama saya tidak memegang baby sehingga agak kekok begitu....Yah! Hampir 20 tahun.
Selepas itu, saya membeli ikan segar yang baru naik dari kuala...hanya dengan membayar RM55.00 saya memperoleh seekor ikan tenggiri, ikan parang dan separuh ikan talang yang beratnya 5kilo dan masih ada telurnya.
Kemudiannya saya menuju ke pekan mencari kalau-kalau ada kerepek untuk dimakan sewaktu hari raya kelak. Saya bercadang untuk membeli buah buah tangan kepada adik-adik saya di kampung kelak. Berbekalkan arahan yang diberikan kepada saya maka saya terjumpa produk industri kampung yang rasanya agak jauh juga daripada pekan Banting. Namun saya puas hati kerana dapat melihat-lihat keadaan di sekeliling kampung, beberapa buah rumah homestay yang selalu saya baca di akhbar dan yang paling penting jiwa saya amat tenang melihat kecantikan rumah-rumah di sepanjang perjalanan menuju ke tempat menjual kerepek. Dengan membayar RM86.00 saya telah membawa pulang pelbagai jenis kekacang dan kerepek yang entah bila akan habisnya - untuk dimakan.
Kemudian kami mencari jalan potong menuju ke Bangi melalui Banting. Saya sempat singgah di Bazar Ramadhan untuk membeli sedikit kuih muih juadah berbuka puasa. Saya sampai di rumah hampir jam 7.00 petang dan terus memasak nasi kerana saya ingin sangat berlaukkan ikan yang baru sahaja saya beli tadi. Yah! Memang sedap dan cukup menyelerakan sekali. Memang benar ikan yang baru naik dari laut agak segar. Patutlah mereka tidak mahu memotong-motong ikan-ikan saya kepada saiz yang lebih kecil kerana katanya kurang enak apabila sudah dipotong.

Tiada ulasan: