Isnin, 28 September 2009

Pabila Hujan Turun

Hari ini saya membaca artikel yang ditulis oleh Sasterawan Negara Dato' Shahnon Ahmad di dalam majalah Dewan Sastera. Saya amat terguris hati membaca artikel ini kerana SN mengundur diri sebelum waktunya. Biarpun beliau memberikan 1,001 alasan di dalam tulisan tersebut namun saya yakin ramai peminat Dato' yang tidak bersetuju beliau mengundurkan diri. Ramai lagi peminat Dato' yang ternanti-nanti hasil buah tangan tulisan Dato' untuk dihadam. Ya..memang benar faktor kesihatan sebenarnya tidak dapat untuk kita elakkan. Itu sudah ditakdirkan dan sudah bahagian kita.

Saya secara jujurnya berani mengatakan di sini bahawa Dato' harus mencontohi kegigihan aruah Pak Arena Wati yang menulis hingga ke akhir hayatnya. Kegigihannya menjadi tunjang semangat saya. Walaupun saya bukanlah berada pada tahap-tahap penulis handalan namun saya kagum dengan semangat jitunya. Saya memerhatikan bagaimana aruah masih tetap menulis di katil hospital biarpun tulisan tangannya herot berot - ketika itu sudah tidak boleh difahami mahupun dibaca orang. Tulisan dan tanda tangannya pada hari-hari terakhirnya di hospital di dalam buku yang saya bawa ketika itu sudah condong ke kanan ke kiri dan saya menyimpannya di rumah supaya tidak hilang diambil orang. Kalau saya letakkan di pejabat, saya bimbang ada orang yang meminjam dan tak tahu mengembalikan semula kepada tuannya.

Apa-apa pun saya tetap mengenang dan ingat kepada "Pabila Hujan Turun" dan lain-lain karya SN yang menjadi antara koleksi pengarang kegemaran saya. Semoga Dato' sihat sejahtera dan terus menulis.

Tiada ulasan: