Ahad, 28 Mac 2010

Praktis Praktis Praktis...

Imej Ads By Google
Hujung minggu yang lalu, usai kuliah sekitar jam 4 lebih ...aku mengajak partnerku Lin ke masjid untuk solat Asar dan seterusnya memulakan latihan praktikal. Mesti praktis....wooo Kami sama-sama praktis violin bersama di gazebo di belakang pejabatku...semenjak aku bekerja di sini, itulah pertama kalinya aku duduk di situ dan praktis hingga menjelang Maghrib. Agak menyeronokkan juga. Tiada gangguan. Di seberang jalan raya kereta memangnya sibuk lalu lalang. Tapi kami tidak mengendahkannya....buzy...buzy...buzy...dengan nota yang diberi oleh guru untuk tujuan prapeperiksaan keesokan harinya. Wah! Guruku memang baik... pasal tu anak muridnya rajin praktis. Cikgu datang lambat sikit pun anak murid semua dah siap sedia buat bising praktis apa yang patut....terkesima tengok semangat kawan-kawan ni...

Memang banyak talian masuk, sms juga banyak, tapi aku buat tak tau aja...kerana yang penting-penting aku mesti angkat...kalau nombor yang tidak dikenali...mungkin kalau dah call sampai 10 kali tu mesti aku balas juga.

Keesokannya hari prapeperiksaan...seorang demi seorang dipanggil... ada yang 15 minit, ada 30 minit, ada yang 20 minit....kira-kira okeylah...memang aku boleh main....siap tanya lagi tu apa masalah nak tanya, nak minta tips apa...tapi aku tak tau apa yang nak ditanya... cuma kelemahannya tali selalu berlaga-laga!!!! Macam tak percaya lak dah ikut kelas ni...cuma aku takut cikgu aku cakap nak ambil hati aku aja!!!...tapi aku ingat cikgu aku ni ikhlas dan baik hati...ala-ala penyanyi jadi belajar pun tak takut-takut. Semua ilmu yang dicurah serap ke dalam otak...masuk semua.... dalam tempoh tak sampai 3 bulan mengenali violin aku boleh juga bermain dengan 50/50 gitu. Pada aku tu kira okeylah dengan keadaan aku yang memanjang aja sibuk tak menentu...siang dan malam...sibuk sibuk sibuk...akhirnya aku tahu kelemahan dan juga kekuatan setelah praktis bersama-sama dengan partnerku. Kami jujur mengkritik antara satu sama lain...

Maka pada kuliah hari Ahad, Cikgu cakap orang-orang di Jerman biasa main alat muzik di gazebo...wah kami sudah terlebih ni...cikgu belum cakap tapi kami dah start dulu praktis di gazebo...akibatnya di kelas, aku dan Lin berpandangan antara satu sama lain dan tersenyum...tidak sia-sia aku mengajak dia berlatih di gazebo tersebut...

nah...kini aku nak buat satu...tagline...practice make perfect....

Tiada ulasan: