Ahad, 9 Mei 2010

SELAMAT HARI IBU

Hujung minggu yang damai, usai kelas muzik aku membawa ibu makan-makan - aku sendiri istilahkan sebagai candle light dinner bersama ibu...kebetulan di restoran itu cuma dua meja sahaja yang berisi...satu keluarga datin...aku lupala pulak nama dia...masa aku bertemu si datin, sempat pula bertanya pasal buku biografi suaminya..si dato' tersohor yang sudah meninggl dunia tu....penuh mejanya dengan anak cucu dan menantu....

Tetapi di satu sudut, aku duduk bersama bonda...yang terpingga-pingga kerana aku paksa dia pakai baju dan tudung untuk dibawa keluar makan-makan...kerana aku memang sibuk sentiasa....suami, kakak, adik dan anak-anakku pula sudah mengucapkan selamat hari ibu...wah terima kasih...semua. Sayangnya suamiku tak dapat turut sama makan bersama kerana berada di Johor.

Yang paling lucu, cikgu pianoku yang seksi...miss T turut memberikan hadiah kecil untuk hari bersejarah...i have a small gift for you....heheheheh....

Bondaku seperti biasa, pergi ke sink mencuci tangan, menegur keluarga si datin...menegur budak-budak pekerja restoran....wah ramahnya yang amat....aku je yang tahu mak aku buat apa....

Setelah memikirkan menu apa yang hendak ditempah...aku jadi gusar...apa yang bonda aku nak makan...bukan semua bonda boleh makan....akhirnya aku memesan nasi paprik dan lauk telur dadar....aku pula pesan fish and chips...biasalah tekak teringin...bila makanan sampai...bondaku bising kerana aku tak makan nasi sepertinya tetapi makan kentang...akhirnya bonda mencedukkan separuh daripada nasinya ke pingganku...dan minta dipindahkan sedikit lauk ikan "fish n chip" dan kentang gorengku ke pinggannya....apa-apa pun itulah aku anak beranak pada hari ibu...

Air panas yang berkepul-kepul asapnya naik berwap-wap pun bondaku bising...panas sangat...nasib baik aku tak order milo kegemarannya...aku pun terfikir...sesuaikah nasi dengan milo....apa-apa pun itulah bondaku....

Kami makan sampai habis...yang seronoknya bondaku bersalam lagi dengan mak datin yang makan di meja hujung bila nak balik.....hai pening aku.....

Biarpun apa pun makanan yang aku order...bondaku makan sampai habis sambil makan sambil memandang-mandang keluarga datin....ah...ah....

2 ulasan:

Nurul Nadia berkata...

SELAMAT HARI IBU!! busy sgt la mak ni skang.. susah btul nk contact.. =P

teratai berkata...

hehehehe ye ke....itulah bondamu...sori ye