Isnin, 19 Julai 2010

...santai...serius...santai...dengar wacana....

Foto Ads By Google
Hari ini aku berpeluang mendengar Syarahan Sarjana Pelawat Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) - wacana daripada Profesor Dr. Awang Sariyan...Penyandang Kursi Pengajian Melayu Malaysia-China - Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia - Beijing Foreign Studies University...

Wah! Tidak sia-sia aku mengedit buku cetakan kedua Prof. Dr. Liang Liji...dia sebut tadi...terbitan Penerbit UKM...bangga... bangga... bangga... sekejap....

Rasa terbuka sedikit mindaku mengenai bahasa Melayuku yang amat kusanjung tinggi...

Tadinya aku khyusuk mendengar dan kertas kerja yang disampaikan amat bermakna sekali...

Gambar-gambar yang dipaparkan amat membuatkan aku teruja ...membuatkan aku ingin melawat China lagi....

Bertapa besarnya pengaruh Islam dan ketamadunan Melayu di China...tidak seperti yang diduga...tepatlah seperti apa yang dikata ...sudah berkelana baru tahu...

Tiada ulasan: